måndag 25 juli 2011

Vi har hittat guld...

...ja, inte 24 karat guld utan skogens guld!
Hjortron.
Sista dagen på semestern fick vi för oss att ge oss ut i skogen med ett par bärhinkar.
Vi stannade till på ett par myrar där vi brukar plocka hjortron men,
som vanligt... för sent ute...
Hur tidigt man än tycker att man är så nog sjutton är man för sent ute.
Bärbladen på hjortronplantorna hånler mot en :((
-Här har suttit ett vackert hjortron, men nu är det redan plockat... av någon som hann före dig... Typiskt!
Vi hoppade in i bilen och tänkte bege oss hemåt med tomma hinkar :((
Bara av en slump tyckte jag att jag skymtade en myr genom några träd.
Jag tvärropade åt Danne;
-Stanna!

Det var en guldåder jag skymtat gonom träden, och denna gången var det vi som var först!!!



Kan ni tänka er, en hel myr full av oplockade hjortron!!!
På endast ett par timmar hade vi plockat ca sex liter.
Så ge inte upp, det finns bär, till oss alla, det gäller bara att hitta dem. ;)
Nu skulle man bara ha hittat några liter blåbär också :))
Och hallon...






I vintras köpte jag en burk hallonsylt på ICA Kvantum i stan. Jag skulle ha dem till pannkakan.
Burken kostade en slant. Jag ögnade lite på dess etikett. Den var producerad i Norge!
Jag fick mig en liten tankeställare...
Betala "dyra" pengar på affären när skogen jag har runt knuten innehåller massor av hallonsylt!
Är inte det dumt så säg?



Inte alls dumt att finna i frysen i vinter.
De flesta bären var mogna och det blev
tolv förpackningar hjortron i frysen.


Det blev inte så mycket skrivet idag, jag ville bara delge bilderna på dessa vackra bär.
Hjortronen är fullt mogna i våra trakter, på många ställen nära att lossna ifrån plantan.
Blåbären är på gång och inte långt borta att vara mogna för plockning. Det finns säkert ställen där de redan nu är mogna. Blåbär går ju så himla bra att frysa och det är så lätt att bara "skaka" ur förpackningen den mängd man behöver för t.ex. blåbärspajen eller blåbärssoppan.






I videoklippet ovan förföljer jag Gimmie med kameran och avslöjar ett av hennes "bengömmarställen".
Nu vet ni också om det.


Till sist;
Fame har haft en välbehövlig vilodag från vallningen i dag.
Hon har istället badat tillsammans med vår guddotter Agnes.
Gimmie har tjuvätit pannkaka som var gräddad till... vår guddotter Agnes.
Vad är det hos pannkaka som får hundarna att bli så till sig.
En stek skulle hon låta bli, men inte pannkaka.
Har ni samma erfarenhet med era hundar? och pannkaka?








I min kompisbok från när jag var liten,
hade en vän skrivit under rubriken;
-favoritmaträtt?
pangkaka
sött va?






1 kommentar:

  1. Jaja männsan, här diggar hundarna oxå pannkakor. Mest tyckte nog våran gammel hund Cleo om dem :) . ( Guuuuud vad gott med hjortron och blåbären är redan mogna hos oss.)

    SvaraRadera