fredag 26 augusti 2011

Säg nej till stryphalsband...

Jag är emot stryphalsband...
...nej förresten, jag är ofantligt mycket emot stryphalsband!
När tanken kom att jag skulle uttrycka mina tankar om just stryphalsband i min blogg, så tänkte jag; eftersom de är så vanliga så måste jag ha missat något väldigt väsentligt i användandet av halsbanden.
Jag provade att googla på -positiva saker med stryphalsband?
Det finns inga!!!
Däremot finns det många negativa saker med dem. Som t.ex. att skaderisken är väldigt stor.
Här säger då de som förespråkar halsbanden:
-Du måste använda dem på rätt sätt!
-Ja men hallå!!! Hur många kan använda ett stryphalsband på rätt sätt? Jag har inte sett någon...

Nej, risken är alldeles för stor att hunden får kotförskjutningar eller whiplash-skador. Dessutom är risken för syrebrist stor om halsbandet satts på felaktigt eller om hunden trots sitt halsband drar konstant. Och hur många gånger har man inte hört hundar som hostar och kraxar i tid och otid på grund av att deras hussar/mattar rycker i deras stryphalsband. Jag vill länka till en sida på nätet som jag tycker är så fantastiskt bra skriven. Jag håller med om allt denna Maria skriver i artikeln.
Guldhunden skriver om stryphalsband.
Läs den gärna.

Jag citerar:
-Syrebrist till hjärnan sker då luftstrupen trycks ihop. Detta är samma effekt som ges vid hängning eller strypning. Syrebrist kan, precis som hos människor, leda till hjärnskador...

-Alla hundar som har strypkoppel får inte dessa skador,  men det förekommer. Jag har mycket svårt att förstå hur man vågar riskera så allvarliga skador på sin hund.
Slutcitat.


Vi använder gärna olika varianter av vanliga halsband...
De behöver nödvändigtvis inte vara rosa och 'blingiga'


Tänk er själva...
... trä ett stryphalsband runt er egen hals, be någon hålla i koppeländan, och när du går i motsatt håll från den som håller ditt koppel så ber du personen rycka till rejält. Ja, för man ska väl hellre rycka rejält än smårycka? Får du inte lite obekväma känslor i kroppen? Jag får det iallafall... Jag ryser av obehag!




Reflexhalsbandet är jättebra att ha på hunden utöver halsbandet...
Vi tycker om dessa breda reflexhalsband.



Stryphalsbanden finns också i läder, vilket är lika illa som stryplänken. Ett läderstryp glider inte tillbaka lika lätt som en kedjelänk och orsakar oftare syrebrist. Återigen får jag rysningar...
De som föredrar dessa snaror i läder tycker ofta de är tystare än stryplänken :(( och det är väl visserligen sant men vadå? Tysta eller inte, lika lite syre för det! Rasslet som en stryplänk ger borde vara väldigt enerverande för hunden som bär halsbandet så nära sina öron och sin fantastiska hörsel.
Tänk er själva att leva med sådant ljud vid varje koppelpromenad...

Jag citerar en annan artikel om stryplänkar ur tidningen Hundliv:
-En del tror att man ska använda ett stryphalsband när hunden drar mycket i kopplet. När hunden drar framåt stryper halsbandet runt hundens hals så att den får svårt att andas. Ju mer hunden drar dessto svårare får hunden att andas. Självklart strävar hunden från trycket mot halsen, men tyvärr resulterar detta oftast i att den kämpar framåt ännu hårdare. Få hundar som dresseras med stryphalsband förstår att obehaget minskar när de slutar dra.
Tidningen Hundliv har lagt ut en pdf om olika varianter av halsband värd att kika på,
-Vad ska man välja?



Däremot halvstryphalsbanden tycker jag känns okej, men observera, storleken måste vara rätt! Om det är för stort kan hunden backa ur det och om det är för litet så hindrar det hunden från att andas och kan upplevas lika obehagligt som ett stryphalsband. Största fördelen med dessa är att hunden inte kan backa ur det. En annan stor fördel är att de är lätta att sätta på hunden. Halvstrypen ska bara användas om hunden inte drar. Man ska inte rycka med ett halvstryp!!!

Jag tycker att retrieverkopplen går under kategorin stryphalsband och är lika förkastliga!
Gällande halti, selar och antidragselar har jag för lite erfarenhet för att uttala mig om dessa.
Flexikoppel skulle aldrig införskaffas av Gårdsbacken men jag ska inte nervärdera dem för det.



När jag googlade på stryphalsband så hamnade jag,
passande nog, mitt i en kampanj gällande:
-säg nej till stryphalsband





Om ni klickar på bilden kommer ni till deras hemsida.
Så bra att människor engagerar sig...





Till sist:
Morsan Gimmie är en BC som man ofta får skratta åt.
Man kan inte vara säker på vad hon ska hitta på härnäst, men hon är världens snällaste.
Hon älskar allt och alla!


Vad kan man säga?
Skenet bedrar :))






Vänliga medmänniskor!
Inga strypkoppel på era hundar...
...snälla!









2 kommentarer:

  1. Jag letar en "gilla"-knapp att trycka på! Bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Tack, det värmer att få vänliga kommentarer.

    SvaraRadera