fredag 6 juli 2012

Insektsholk att hyra...

Dagens inlägg vill jag tillägna våra insekter...
Ja, då menar jag inte mygg, knott, brems och andra elakingar utan såna som gör gott för trädgården.

Jag tycker mig kunna säga att det verkligen är ett insektsår i år, både på gott och ont. Lika väl som det myllrar av humlor i gurkörten den soliga delen utav dagen, så går all småknott till attack när det börjar lägga lite fukt i gräset mot kvällskvisten.



Insektsholken ska placeras 1-2,5 meter ovanför marken
och vara vänd mot söder för att möta morgonsol...

Jag har införskaffat en insektsholk till Gårdsbackens trädgård. Danne rynkade lite på pannan när jag kom hem med den och såg väl inte ut att tro vidare mycket på företeelsen. Inte som jag gjorde i alla fall.
-Ja, de är bra på att hitta på grejer att tjäna pengar på, var ungefär hans enda kommentar...

Det är nu snart tre veckor sedan jag spikade upp holken i trädgården, på anvisningarna stod det att holken var perfekt för fjärilar, vilda bin och nyckelpigor, men trots att jag noga kikar in i holken vid jämna mellanrum så har inte ens minsta lilla fluga flyttat in...
Ja, ja, jag är inte sämre än att jag kan erkänna ett misstag... fast jag väntar nog ett par veckor till... det kan ju komma flygandes en hyresgäst, vilken minut som helst :))


Potatislandet är kanonfint, måtte det inte drabbas av bladmögel...
Vi har precis dragit på dem :))

Kom ni ihåg mitt loppisfynd som jag berättade om i tidigare inlägg?
Hunden... Visst blev den fin?
Dessutom har den passande nog fått sällskap av ett litet lamm.


Till sist en liten gåta:
Vet ni varför bladlössen är så små?
Svaret hittar ni längst ner på dagens inlägg...




Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199


 
You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :))




Rätt svar: De har stannat i växten :))



2 kommentarer:

  1. Hej! Vilken fin blogg ni har, jättefin! Hittade den av en slump via "livet på höjden". Hoppas allt är bra med er och era djur.
    /Sommarhälsningar från oss i Grannäs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christina!

      Vad roligt att du hittat hit och tack för dina snälla ord :))

      Ha en riktigt skön sommar ni med!

      /Paula på Gårdsbacken

      Radera