fredag 31 augusti 2012

Storstan vs Landet


Jag lovade att återkomma om turnen söderut till storstan...




Det är så kul att kunna kombinera tävlingsdagarna med lite sightseeing. När man kommer från landet som vi gör så är det lite märkvärdigt att åka in till storstan och kolla läget. Efter tävlingen på lördagen och den fantastiskt trevliga middagen som jag berättade om i tidigare inlägg så bilade vi in till Stockholm, eller rättare sagt Danne körde och jag åkte... :))



Kungliga slottet i stockholm...
Skymtar ni Kungen i fönstret?

Vi bilade runt i stan ett par timmar. Vi körde förbi slottet och vinkade åt Kungen, vi åkte Strandvägen mot Gärdet och parkerade vid Kaknästornet. Tyvärr så var hela restaurangvåningen privatbokad så vi fick inte åka upp och spana på utsikten :( Vi tog istället en promenad med hundarna på Gärdet. Därefter åkte vi omkring lite och hamnade ute på Djurgården och körde där lite småvägar tills vi passerade Skansen, Cirkus och Gröna Lund.


Danne med hundarna och Kaknästonet i bakgrunden

Siluett av Kaknästornet

Det var en underbar kväll och Stockholm är en vacker stad. Vi bilade runt i värsta smeten, vid Nk, Hamburgerbörs och Grand Hotell. Ju mer man ser av storstan dessto mer längtar man hem till Gårdsbacken.



Utanför Gröna Lund

Här passerar vi Skansen...

Jag kan inte för min värld begripa hur så många människor väljer att bo i städer. När man åker omkring som vi gjorde och det börjar skymma och man passerar hyreshus efter hyreshus med ett flimmrande ljus (tv-flimmer) som kommer ifrån deras fönster så funderar man. Visst, att det finns folk som föredrar storstan framför landet är klart men att det är så många, att det är vi på landet som måste kämpa för att få behålla service som affärer, vårdcentraler, bibliotek och sådant är supertråkigt... Tänk om vi var fler som uppskattade ett liv i små samhällen, som kunde göra att små skolor blomstrar och att kommunerna istället fick bygga ut lantortsskolor istället för att man nästan varje år måste läsa om nedläggning av "försmåskolor"



Hamburger Börs

NK

Ibland så kör man väldigt nära spårvagnarna

Nu hamnade jag i lite djupare funderingar känner jag... kanske skulle jag skriva ett eget inlägg om storstad kontra landet någon gång? Det är en fråga som ligger mig varmt om hjärtat. Nu bor ju vi i en sådan liten by som varken har skola eller minsta lilla affär, så vi kan inte "tappa någonting"... det finns inget att tappa :)) Ja, det ska vara grannen som säljer fiskekort då ;))

Nåväl, det är trots allt underbart att kunna åka in till storstan ibland... :)) så att man uppskattar det man har hemma!



Grand Hotel i hög person



Borta bra men hemma bäst!!!





Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199




You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :))






2 kommentarer:

  1. Det där var minsann en snabb resumé av min kära hemstad! Stockholm e ff vackert sommartid med underbar shopping och julmarknaden på Skansen e sagolik. Gröna Lund är magiskt på kvällen elr då karusellerna sover och bara tombola e öppet. Julskyltningen förr i Gamla stan var otrolig. Men numer uppskattar jag mest förortspuls och Stockholms underbart vackra skärgård. Kan det ha med åldern att göra?? *fniss*

    Västernorrland e faktiskt otroligt vackert naturmässigt men sen blir det slut på superlativen om norrland. Ha d gott på vackra Gårdsbacken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jo du, här går det undan... :))
      Jag hoppas inte mitt inlägg var för negativt skrivet om Sholm, så var det inte menat, jag tycker verkligen att stan är otroligt vacker. Vi var i Sholm för ett par år sedan, några dagar och gjorde då verkligen stan som värsta turisterna. Innan dess hade vi inte varit där på många år. Jag tyckte stan så var ren och fräsch och vi hade några fantastiska dagar. Tanken med mitt inlägg var mer att jag numera känner att det är inte märkvärdigt att åka ner till Stockholm och åka omkring i smeten. Det finns där, tillgängligt, även om man bor som oss, på landet, i norrrland. Saken är bara att vi kan åka hem efter en snabbvisit och är glada för det :))

      Att superlativen tar slut efter vår vackra natur låter trist... kanske skulle det vara positivare om många fler upptäckte naturen och flyttade hit, då skulle norrland blomstra på ett helt annat sätt och folk skulle inte behöva kämpa för sin framtidstro.

      Kram!

      Radera