tisdag 17 januari 2012

SKK´s uppfödarutbildning och hund, hund, hund...

Vi brukar ofta säga att den här tiden, är den lugna, mysiga perioden på året. Det brukar kännas som man går lite i ide. Dagarna är korta, då solen går ner tidigt, och det brukar vara mysigt att  krypa upp i soffan med en god bok och en kopp te... Hundarna brukar kura ihop sig i fotändan och man brukar höra hur det smackar och låter från dem av välbehag.
Så har det inte varit fram till nu... men som jag brukar säga:
-Självförvållat!!!


Som jag berättat om tidigare läser vi SKK´s uppfödarutbildning. Det är verkligen jätteintressant. Vi hade turen att bli lockade av ett par bekanta att börja utbildningen och vi är verkligen glada över det. Vi har haft ett lite längre uppehåll fram till nu, över jul- och nyårshelgerna, men i veckan körde vi igång igen. I början läste vi lite tunga kapitel som anatomi och juridik men nu har vi påbörjat parning och valpningsdelen. Under själva utbildningen har man ingen direkt kursledare, vi har en handledare som noterar närvaron, men hon går själv utbildningen. Så vi läser efter angivna direktiv som vi skriver ut från SKK´s hemsida. Där hittar man lite råd och frågor som man kan följa. Vi läser mycket hemma och försöker svara på frågorna, sedan går vi igenom dessa på våra träffar. Vi är en härlig blandning hundmänniskor men olika raser och erfarenheter. En perfekt blandning skulle jag vilja säga. Allt från jakthundar, sällskapshundar, utställningsfreaks och så vi, vallhundsnördar... :))



Nu är vi inne på boken om valpning :))


Vi är verkligen en perfekt blandning hundmänniskor som har massor att lära ut till varandra. Vi håller oss hyfsat till dagordningen tycker jag. Den senaste träffen nu så läste vi bland annat om hundens köns- och avelsmognad, vi läste dessutom om tikens löpcykel som delas in i fyra perioder: förlöp, höglöp, efterlöp och viloperiden. Vi läste om förberedelser innan parning och om själva parningen. Vi läste om SKK´s grundregler för hunduppfödning och mycket, mycket mer...

Gällande hundens könsmognad så brukar man säga att tiken är könsmogen när hon löper för första gången... och hanhundar när de producerar spermier. Detta sker ett par månader efter det att testiklarna blivit normalt vuxenstora. MEN nu är könsmognad och avelsmognad inte samma sak!!! En tik är sällan psykiskt mogen för valpar förrän efter tredje löpet. Självklart finns variationer beroende på storlek/ras på hund. Sedan kan man ju tycka det är oseriöst att avla på väldigt unga hundar utan att veta riktigt vilken hund man egentligen har...

Det är dessutom intressant att läsa om SKK´s rekommendationer. Till exempel: om tiken är äldre än sju år ska uppfödaren kunna visa upp ett veterinärintyg utfärdat före parningen vilket utvisar att tiken är i sådan kondition att inget hinder föreligger för dräktigheten. Det finns en del sådana här föreskrifter som man borde ta del av som uppfödare. Är ni intresserad och vill läsa mer så länkar jag till Svenska Kennelklubbens Grundregler

Jag återkommer om uppfödarutbildningen, det finns massor att berätta om den... :))
Nästa träff får vi besök av en Kennelkonsulent...
-Vad det är?
Det kände inte jag heller till tidigare.



Hundar i långa rader...

Mycket hund blir det...

Ikväll träffades Lisas hundgäng vid Fjällräven Arenas parkering. Vi var fyrtio hundar med hussar och mattar!!! Kan ni förstå vilket hundgäng vi börjar bli? Tur att det är en stor parkering. Jag har inte tränat Fame sedan förra vinter i denna typ av lydnad. Vi är synnerligen ringrostiga. Men jag envisas med att ha henne lös, hela träningen. Kopplar jag henne, "pratar" jag med kopplet istället. Det jag i första hand vill träna med Fame är att hon ska följa mig. Det är väldigt lätt att man låter hunden styra riktiningen, speciellt när man har dem okopplade. Jag bryr mig inte om att hon inte går fot perfekt, hon ska bara se vart jag går och följa mig på vänster sida... Hon får inte stanna upp och nosa eller gå åt det håll hon vill. Ni kan förstå att på en plan med fyrtio andra hundar så dräller det av dofter. Så ett stort dilemma när man har henne okopplad är att man tycker att man själv blir fruktansvärt tjatig. Fy tusan, jag skulle ha slutat lyssna för länge sedan om jag var hund.



Här tränas hundmöten.

Lisa styrde upp några bra övningar. Vi tränade bland annat hundmöten och inkallning vilka är nyttiga övningar för många av hundarna. Det bästa med dessa träffar är att folk med sina hundar får, och kan, träna precis vad de själva vill. Det är olika vad som behöver tränas och med dessa träffar så får vi perfekt miljö- och socialträning för valpar och unghundar. Jag kan verkligen rekommendera er med era hundar att försöka hitta ett sådant här hundgäng att träffas och träna med. Det är superkul och hundarna bli garanterat trötta efteråt :))


Fame lärde sig High-Five.
Veckans nya tricks blev buga.
prova ni också... :))





Kontakta gärna Gårdsbacken




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar