fredag 16 november 2012

Att pusha eller bromsa hunden?


Om du har en Border Collie så vet du hur lätt det är att få dem att gå med på saker och ting. Du behöver sällan be dem två gånger, kan man lugnt säga... :))



"Hej på er... Jag är Tallis och jag är fruktansvärt bussugen..."

Eftersom det är en sådan energisk ras så är det betydligt svårare att lära dem att koppla av än att få dem "på G" och upp i varv. Detta gäller visserligen de flesta arbetande raserna, de flesta vallhundsraser, fågelhundar och andra jakthundar med flera.



"Vad sa du? Hade du lust att leka med mig?"

Samtidigt är det just den energin som man vill ha på sin hund. De ska vara beredda att rycka ut och man behöver deras hjälp med djuren, att ställa en älg eller en fågel eller om man bara vill ha dem med på sin promenad. Tänk vad trist det vore om man fick släpa hunden efter sig i kopplet och de istället ville gå in i stugvärmen igen och lägga sig och sova. Å andra sidan är det en balansgång hela tiden, man vill ha en hund som är framåt men man vill absolut inte att den ska dra i kopplet, hmm... vad är lättare? pusha eller bromsa? Jag föredrar nog bromsa.



"Dom här gröna dinosaurierna är roliga..."

Jag är allergisk mot hundar som drar i kopplet. Ett av vallhundsrasernas största problem måste vara just att de ofta drar i kopplet, de har sådan motor att de har svårt att hejda sig och anpassa sig till vår promenadtakt. Många gånger hör man "hon/han går mycket bättre lös brevid mig". Halsbandet och kopplet triggar säkert hunden att dra framåt. Jag tänker inte gå in på igen om min "avsky" mot stryphalsband, det enda det skulle vara bra till är väl iså fall att det är lätt att ta på hunden det, men ett halvstryp är minst lika bra i det fallet.



"Dom piper lite när man tuggar på dom!"

Jag håller fast vid att man med röstläge och kroppshållning talar om för hunden att man verkligen menar det man säger, utan att använda sig av någon fysiskt kontakt "what so ever", möjligtvis genom att klappa om hunden när den är duktig. Härigenom har jag inte sagt att det är enkelt, men man måste lära hunden sitt tonfall på när man verkligen menar allvar och den måste lyda. Att använda sig av fysisk, negativ bestraffning på sin hund är helt förkastligt och jag tycker att det enda det visar är sin egen svaghet.



"Sedan smakar de lite gott också..."

Man får absolut inte bli arg när man tränar hund, det är grundregel nummer ett. Men man får låta arg och bestämd. Det är en oerhörd skillnad... Saken är den att du snabbt måste kunna berömma din hund när den istället gör rätt och det är svårt att göra när man är arg. Det låter inte trovärdigt... :)) Försök att locka till dig en hund när du är rosenrasande och du lägger till med en spelad vänlig röst... Går dom på det? Nej!!! Icke!!!



Inte kan man motstå dessa ögon,
Nu slutar vi blogga och går ut istället!!!

Jag skulle kunna skriva massor och det är lätt att sväva iväg, men jag ger mig här och nu... för idag... :)) Bilderna i inlägget är på Tallis, Gårdsbacken Talisker, som vi har på vallhundsträning denna vecka. Han charmar oss, hela tiden... och han pjoskar för både Gimmie och Fame och vill ha igång dem på bus... :))



Träna inte din hund när du är på dåligt humör,
den genomskådar dig direkt...





Gilla Gårdsbacken på facebook



Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199



About Champis




You people, who visit our blog and want some information about 
Champis -the herding rabbit,  Please write "Champis" in the box,
in the upper right corner of the page. and you will find information
 about this Big little rabbit  :))



2 kommentarer:

  1. Så sant så! Samma sak gäller med hästar och ilska. Inte kan jag lösjobba dem med ilska i kroppen för då funkar inte kroppsspråket och kommunikationen.

    Ja dem där ögonen e verkligen svåra att motstå:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att mycket är lika när det gäller träning av hundar och hästar. Som en engelsk vallhundstränare sa; "Blir du arg på riktigt är det tid att ta "teatime" Gå ifrån en stund, ta en kopp te, och sedan nya försök, förhoppningsvis med dämpat temperament...

      Kram!
      /P

      Radera