torsdag 22 november 2012

Julstädningen kan börja...


Ja, jag kallar den så... Julstädningen... Därför att den här tiden, innan jul, varje år brukar jag städa huset riktigt noga.




Mina måsten i städskåpet...
Svinto, Jif och Kärchers Fönsterputsmaskin

Det är en bra tid på året att pyssla inomhus. Jag städar kökslådor, städskåp, klädgarderober, dammsuger bakom kylen, frostar av frysen, putsar fönster, byter gardiner, smörjer skinnsofforna, diskar köksfläkten... ja listan kan göras lång... Men jag tycker det är så skönt att få "gå igenom" hela huset minst en gång per år, och ni ska bara veta, vad mycket borttappade grejer man hittar... ;)) Och vad mycket onödiga prylar man kan kasta, ge till loppis eller bara packa ner i kartonger och ställa undan.

Jag har en förkärlek till saker som kan underlätta min vardag.  Förra året vid den här tidpunkten, så berättade jag för er om fönsterputsmaskinen som gjorde att fönsterputsningen nästan blev roligt. Det inlägget kan ni läsa här.  Årets julklapp.   I år ska jag visa er en annan pryl som jag införskaffat och som jag tycker mycket om...



Black & Deckers Steam Mop...
Tyvärr är handtaget lite vekt :(
 ...Black & Deckers Steam Mop.

En ångmopp som moppar golvet med het ånga. Man pluggar i kontakten efter att sett till att man har vatten i maskinen. En låååång sladd följer med, plus i kanten! På endast några sekunder blir moppen varm nog och färdig att använda. En lampa som först lyser röd, ändrar färg till blå när moppen är varm nog. Du har satt fast en "trasa" med kardborre under munstycket och när du inte använder maskinen placerar man den på en "platta" på golvet.



Min hjälpreda med golven...

När du så ska moppa placerar du munstycket på golvet, viker ner handtaget och väntar några sekunder tills maskinen har jobbat fram ånga. Det går fort och du märker när du kan börja köra. Man rör den lite som man gör när man dammsuger. Man kan ställa in den på tre olika värmegrader för, vinyl, trä och klinker. Vår köksmatta är lite "marmorerad" i ytan och det tenderar lätt att det blir skitigt i dessa fåror, vilket gjorde att innan jag köpte ångmoppen fick gnugga med min gamla våtmopp rejält innan golvet blev rent. Nu styr jag bara ångmoppen, sakta fram och tillbaka över golvet och det blir skinande rent!!! :))) Och jag blir strålande glad!!! Men tyvärr finns ett men... skaften på moppen känns lite vekt och man måste röra den ganska försiktigt, i övrigt har jag bara ros att ge... :))



Städa, städa varje fredag, och så varje jul...
det tycker jag är kul :))
 Pippi Långstrump


OM någon har ett bra tips på något som förenklar
 vardagssysslorna i hemmet, snälla dela med dig!





 

Gilla Gårdsbacken på facebook



Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199



About Champis




You people, who visit our blog and want some information about 
Champis -the herding rabbit,  Please write "Champis" in the box,
in the upper right corner of the page. and you will find information
 about this Big little rabbit  :))



3 kommentarer:

  1. Hahahaa du e bra tokig du, så där grundligt städar jag med..... då jag flyttar *fniss*. Jag kulle gärna städa huset som pippi med såpa o skurborstskridskor men din 'mopp' ser mycket trevlig ut. Kanske finns den att få med tillhörande butler;-) Städa e såååå tråkigt att jag sprider ut alla måsten över hela året. Men just nu e jag sakletare och hittar massor massor till loppis:-) Det så kul att skänka och tömma huset på onödigt bjäfs. Ha det gott och glöm inte andas emellan alla måsten. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har höns, får och Champis det nystädat och fint. Hönsen fick en ny kornkärve så den håller dem sysselsatta en stund. Jag fick uppleva en ny spännande episod med Champis och hönsen idag, som tur var hade jag kameran med mig ut :)) Berättar i senare inlägg ;)

      Andas! :))

      Nu ska jag hoppa i duschen sen ska fönstren i vardagsrummet bli rena och fina och nya gardiner ska upp...

      Jag har däremot inte ditt tålamod att polera ljuskronor, vilket jag önskade, utan har istället god lust att ta med dem i duschen... men det går väl inte?

      Kram!
      /P

      Radera
    2. Klart det går!!! Spraya på lätt diskmedellösning och sedan hopp in i duschen och på med varmvattnet:-)) Sen får den lufttorka minst 1-2 dag går att skynd apå med hårtork. (Jag har testat) Fler Champis äventyr *jippi*. Ha det gott. Kram

      Radera