måndag 26 november 2012

Märgben, en bra aktivering för hunden


Jag vet att många letar efter aktiveringstips till sin hund, som den kan utöva inomhus. En väldigt bra aktivering, tycker jag, är att ge hunden ett märgben att tugga på. De får ofta jobba hårt med att försöka få ut godiset, märgen, från inuti benet...




Gimmie har placerat sig mjukt och skönt i höet... och njuter av sitt ben... :))

Våra hundar är inte speciellt förtjusta i andra varinater av tuggben, men just märgben är en klar favorit. Jag har dessutom i dagarna upptäckt att man kan köpa råa märgben på ICA... :)) Sex fina bitar för endast 26 kronor. Riktigt prisvärt, då märgben annars, i djurbutiken kan kosta upp emot femtio spänn, för ett ben!!! Klart bäst är om man slaktar själv eller känner någon man kan tigga benen av.



Billigt och bra!!!

Efter att ha bjudit hundarna på var sitt ben så paketerar jag två och två i fryspåsar och fryser ner till senare tillfälle. Benen håller dessutom länge.



Märgben i lagomt stora bitar som jag fryser ner till senare tillfälle...

Jag vill bara tillägga att lämna inte er hund ensam, utan uppsikt, med sitt märgben, för jag vet att det finns hundar som har fastnat med underkäken i benet, som då alltså sitter som en ring runt käken... :(( Detta kanske är vanligare med små raser, men tänkt på att det kan hända...



Hallo där!!! Två ben???

Det är helt okej att ge märgbenen till hunden inomhus, de är inte speciellt kletiga och när hunden tömt benet på märgen så är det helt kladdfritt. I dag fick våra hundar med sig benen ut i lagårn, där Danne håller på att jobba med vårt isolerade förråd som vi håller på att bygga där ute. Dessa underhöll dem en lång stund där ute...


Jaha, här sitter hon som är utan ben och ser ledsen ut... :(

Oj, så bra! Fame fick tillbaka sitt ben, med lite hjälp från matte... :)

Hör med din matvarubutik där du bor, har dom inte märgben redan nu i frysen så kanske de kan ordna. Är din hund inte van att tugga på råa ben ska du ta av henne/honom benet efter en stund de första gångerna, så att hon/han får vänja sin mage, annars kan det hända att de blir lite dåliga i magen...



-Jag såg en hund med fem ben!!!
-Nehä, är det sant?
-Jo, den hade ett i munnen.




 

Gilla Gårdsbacken på facebook



Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199



About Champis




You people, who visit our blog and want some information about 
Champis -the herding rabbit,  Please write "Champis" in the box,
in the upper right corner of the page. and you will find information
 about this Big little rabbit  :))



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar