tisdag 17 juni 2014

En gässling föds...


Eller nu kanske man inte säger föds utan rättare sagt... En gässling kläcks... :))


Utrymmet i ägget börjar bli för litet och gässlingen vill ut!!!

Våra nya gåshonor har värpt massor av ägg och jag har lagt i dem i äggkläckaren allteftersom... som jag skrev och berättade om förut så var jag lite skeptisk på om äggen skulle vara befruktade då jag inte tyckte att gåskarlarna uppvaktade honorna riktigt, men se där hade jag fel och har inga problem att medge det heller... :))


Ett måste vara en kraftansträngning att ta sig ut ur ägget för den lilla gässlingen.

För ett par dagar sedan hörde jag det första lilla pipet ifrån ett utav äggen inne i kläckaren och blev jätteglad, det är dock en hel del pyssel med gåsäggen i kläckaren. Det måste vara rätt temperatur, rätt fuktighet och äggen måste vändas ett par gånger om dagen. Men desto roligare när man ser att jobbet ger resultat.


Nu har hen nästan tagit sig ut... Luftfuktigheten måste ökas när kläckningen sker,
ända upp till 80 %.

Igår såg jag det första lilla märket på ett av äggen att där inne var någon som väldigt gärna ville titta ut i stora världen och förmodligen tyckte att utrymmet där inne började bli alltför trångt. Efter ett dygn ungefär hade gässling nummer ett tittat ut.


Få saker är så söta som en dunig gässling... <3

Jag låter dem stanna kvar i kläckaren tills de torkat upp ordentligt. Det är ingen brådska med att ge dem mat då de kan leva ett par tre dygn, utan mat efter kläckning. Nu återstår att se hur många av äggen som blivit befruktade och hur många gässlingar som klarar av att ta sig ut och därefter ska de vara starka och friska nog att klara av att äta sig stora. Tre gässlingar är kläckta så här långt, men en av dem är inte så stark och hens ben ser lite konstigt ut, jag hoppas att det växer till sig...

Jag skulle så klart mycket hellre låtit gåshonorna ruva fram sina små själva, men de ligger i samma rede och om jag inte plockar undan äggen så tjuvar skatorna och kråkorna äggen, ifjol låg en av mina gåshonor tiden ut, men när vi tittade efter så hade hon inte ett enda ägg kvar... Rackarns tjuvaktiga fåglar!!!


gardsbacken@telia.com






9 kommentarer:

  1. Hur funkar det sen efter äggkläckaren? Tar nån av honorna sig an småpäpplingarna? Helt sanslöst söt liten boll...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om någon av honorna själv kläckt fram gässlingar så skulle man kunna "lägga under" henne gässlingar som kläckts i äggkläckningsmaskinen och hon skulle ta hand om dem, men hon skulle inte göra det om hon inte ruvat tiden ut och kläckt fram egna gässlingar, då har inte modersinstinkten väckts.
      Jo du, de är omåttligt söta, någon sa... tänk att en sådan här söt liten dunboll kan bli en sådan skrikhals när den är vuxen... :)

      Kramar till Gotland, vi längtar till ön... :))

      Radera
    2. Minns ännu med fasa "gassarna" (som vi kallade gåshanarna när jag var liten) på gården där vi hämtade mjölk. På sommaren när de gick fritt på gården, tordes jag INTE cykla med pappa... När de lägger ner nacken efter marken och sätter full fart, väsandes... då håller jag mig gärna på avstånd!
      Ni är välkomna! Tror ni att ni hinner förbi och hälsa på? Skulle tycka det var väldigt roligt att få träffa er och hundarna :)

      Radera
    3. :)
      Jo, man måste ha respekt för gåskarlarna. Jag brukar sätta ut armarna ut från kroppen och väsa ännu högre än vad de gör, om de kommer väsande emot mig. När de går lösa i trädgården är de oftast väldigt oförargliga men i hängnen där honorna har sitt rede där vaktar dom flitigt. Jag har klarat mig än så länge men Danne har fått sig ett par tjuvnyp av dem... :)) Vi kommer gärna förbi på en kopp kaffe om du har tid och lust med oss :) Du kan väl mejla ditt telefonnummer så kan jag slå en signal vid tillfälle och berätta närmare om våra planer. Skriv också när det passar dig bäst att jag ringer.

      Kram!

      Radera
  2. Ja kan man överleva den där "födsel", då kan man nog överleva lite till. Vad säger Danne om fler gäss, eller säljer ni dem?
    Fantastiska bilder.
    Pok Gitte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaa!!! Vilken bra fråga!
      Vad säger Danne???
      Svar: Sälj dem!!!

      Kram!!!


      Radera
  3. God bless them all, especially the ones that maybe aren't so strong at first. Nature takes care of all (with the wonderful help of Paula)!

    Hugs! K.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Unfortunately couldn't we save the Little one with the very week and strange legs. That was sad because aside from the legs he/she was so pretty and looked so perfect. A tear is falling down my cheek... but I'm sure that he/she now is taking a bath in warm and Clean water and running around with his/her now healty legs.

      Kram!

      Radera