lördag 21 juni 2014

IK2 tävling i Stjärnhov


Vi jagar våra fattade tre SM-poäng med Fame. Dessutom så finns det inte så många IK2-tävlingar som geografiskt ligger i vår närhet, nope, vi måste kuska runt en bit... :))

I veckan som var så packade vi oss själva och hundarna i bilen och styrde kosan söderut, med destination Stjärnhov, i närheten av Södertälje. Vi hade anmält Fame till en IK2-tävling mitt i veckan, bara en dag. Annars är det vanligast att man tävlar på helgen och under två dagar.


Domargenomgången innan tävlingen

Okej, vi körde på natten... Danne och jag turades om att köra, så vi kunde sova medans den andre körde. Det gick perfekt och vi var framme i god tid till domargenomgången. Domare för dagen var Sven Sognevik.


Danne och Fame precis vid starten. Foto: Lisa Bång

Banan såg inte allt för svår ut. Kruxet skulle möjligtvis vara hämtet, då fältet var ganska trångt, där fåren ställdes ut, knappt trehundra meter bort. Om du valde att skicka hunden åt vänster så var den tvungen att passera hanteringen (där fåren som används i tävlingen står) Fältet var dessutom väldigt kuperat så föraren såg inte sin hund, speciellt inte om man skickade just vänster. Valde du däremot att skicka höger så ställde diverse träddungar och stenpartier till det, det skulle bli spännande för förare som valde att skicka sin hund åt höger att se vilken väg deras hund skulle ta.

Jag vet inte varför jag tvivlade på Fame. Jag tänkte hur ska hon fixa detta??? Jag brukar inte vilja påverka Danne innan tävlingen och fundera på åt vilket håll han ska skicka Fame i hämtet, det får han avgöra, jag tror att jag skulle bara förvirra honom om vi skulle diskutera vilket håll han ska skicka Fame. Danne och Fame har ju inte så mycket erfarenhet ännu och varje gång vi kommer till en tävling så tycker jag att det ser såå svårt ut. Hämten är långa, ja, hela bana är lång egentligen. Jag brukar säga att alla hundar och förare som ställer upp i en IK2-tävling är verkligen jätteduktiga. Det krävs mycket av både förare och hund för att klara en IK2-bana.


Lisa Bång har fotat Fame under tävlingen...

Tävlingsplatsen låg väldigt vackert till, i anslutning till djurägarens bostad, den djurägare som så vänligt ställer sina djur och sin gård till förfogande så att vi kan få tävla med och utveckla våra vallhundar. De är så värdefulla. STORT tack till Viktoria Fornander!!!

Det var 37 startande för dagen. Danne och Fame hade startnummer 31, sen start alltså. Det skulle visa sig att tävlingen inte var så jätteenkel, många ekipage fick bryta. kommer jag ihåg rätt så bröt tretton ekipage och oftast så var det just hämtet som ställde till det.

Danne skickade Fame i ett högerhämt... Åhhh, hon gick sååååå snyggt!!! Jag måste börja lita på vår hund, hon fixar det. Hon fick full poäng på utgången, jag tror faktiskt inte det var så många hundar som fick det den här dagen. Danne blåste ner henne i upptaget och hon startade fåren lite snett, de ställdes ut ganska nära hanteringen, så fåren drog mot hanteringen, hon tappade två poäng för detta. Som tur var så lyckades Fame hålla djuren från hanteringen, många hundar tappade dem, då draget är starkt mot de andra fåren. Framdrivningen är vårt dilemma för tillfället, den ska gå, oftast rakt mot föraren, genom en framdrivningsgrind. Eftersom fåren drog mot hanteringen så blev redan början på framdrivningen, för Danne och Fame, sned och här måste Fame lära sig att lyssna på Dannes visselkommandon. På framdrivningen tappade de hela fjorton poäng, eftersom de även missade framdrivninsgrinden. Rackarns!!!  Å andra sidan får man se till det som var bra och åka hem och träna på den som inte var bra.

Fames fråndrivning var okej. Första "benet" var felfritt men crossgrinden missades. Danne hade innan tävlingen förberett sig på linjen mot crossgrinden, men ändå så styrde han Fame fel, den linjen kan vara svår att se. Tolv missade poäng i fråndrivningen blev det. Att missa en grind är dyrt!


Fame och Danne prickar första fråndrivningargrinden. Foto: Lisa Bång

Delningen helt okej, de är så duktiga i närarbete, Danne och Fame. Tyvärr så blev Danne lite otydlig när han visade Fame vilka två får han ville att hon skulle hålla så hon tittade på fel flock och missade ett par poäng helt i onödan.


Danne och Fame i delningsringen...

Sista momentet, fålla, gick också bra. Ett litet stopp för fåren innan de vackert gick in gjorde att de tappade två poäng även där, men tävlingen utfördes med beröm godkänt. Totalpoängen blev 68 poäng av hundra och de slutade på en trettonde plats. Det är endast topptiohundarna som får SMpoäng. Men vore det inte för det så skulle vi ha varit väldigt nöjda, en trettonde placering är jättebra.


Här har de precis lyckats få in fåren i fållan...

Här kan ni se resultaten från tävlingen.
http://vallreg.svak.se/t_calendar.php?MENUSELECT=3&TAVLING=6158&RESULT=1

Så även om det inte blev några SM-poäng så är vi nöjda. Fame är så duktig och det krävs bara mer erfarenhet, både för henne och Danne. Dessutom så ser man vad man behöver träna på... Framdrivningar skulle inte skada att nöta vidare på... :))

Så var då tävlingen till ända och vi vände kosan hemåt igen. En dagstur, på x antal mil. Tyvärr så hade min förkylning precis brutit ut så jag kände mig allt annat än i toppform. Det var en solig och varm dag och jag letade mest skugga och satt där och snörvlade. Därför blev det inte speciellt många bilder tagna av mig heller...


Naturen vid Höga Kustenbron bjöd på magisk himmel...

När vi svängde in på Gårdsbacken, ganska precis ett dygn efter det att vi lämnat gården, kändes det riktigt bra att krypa till kojs...


gardsbacken@telia.com



7 kommentarer:

  1. Fantastiskt jobb av er alla, Danne Fame Paula och rackans synd på poängen.. Men att det är ett bra referat; litterär höjdare och spännande så det förslår! /GunnarMilla

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tack för väldigt snälla ord! De värmer!

      Kram till Er, djuren och LIlla Moga!

      Radera
  2. Good job, Danny and Fame! What a long trip for you guys in a very a busy week. Hope you feel better soon, Paula!

    Hugs! K.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you K, I'm feeling much better, thank you.

      Yes, You are right as usual, it is Limes uncle Finn that came in the position below Fame. It is Always so nice to meet Finns family.

      Kram!

      Radera
  3. Oh, I just looked up the Vallreg site to see Fame's info and saw that Finn finished just after Fame. Isn't that Lime's Uncle Finn?

    Really proud of you guys! K.

    SvaraRadera
  4. Pyha vilken spännande beskrivning.
    Hoppas att du snart är frisk. Synd med poängen, de kunde väl ha gett är lite i alla fall, för att ni är så gulliga, snål av dem. Jag hade gett.
    Kram Gitte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du fann den intressant och jag är säker på att vi fick de poäng vi förtjände :) Märk väl att jag alltid säger vi... ;) Det är ju jag som är coachen!

      Men du kan väl vara domare nästa gång? Det skulle vi gilla ;)

      Varma kramar till Malmö

      Radera