torsdag 26 juni 2014

Renskurat lagårn


Några av årets minst glamorösa dagar är när lagårn ska renskuras... Men belöningen är när det sedan doftar såpa och lyser skimrande rent i djurens stallar.


Såpa är en god vän till mig... ;))

Det tar några dagar, men nu är det gjort!!! Jag skottar och sopar ur allt från hönshuset, allt spån från golvet, allt hö från reden, damm från värmelampor och fönster och jag tömmer ut deras badsand. När allt är ute, så kör jag igång högtryckstvätten och det blir som värsta tvätt/diskmaskinen där inne, eftersom jag inte snålar på såpa... :))




Vi har ju våra höns i en sommarhönsgård på ett helt annat ställe än där de huserar på vintern. Det gör att jag kan rengöra noggrant och låta hönshuset stå tomt och torka upp och vädras ur riktigt under sommarhalvåret. Det fungerar jättebra och jag har aldrig, under alla år med höns, råkat ut för några parasiter på dem.

Danne skottar ut "fårdongen" för hand!!! Det tar honom ett par dagar av hårt arbete. Och när dongen är ute då kommer skurtanten Paula farandes... Hon fejar och skurar, hon lämnar inte en uns smuts kvar, allt ska bort!!!


Danne skottar ut fårdongen för hand...!!!

Såpaskurar fårstallsgolvet...

Det känns skönt att få detta gjort tidigt på sommaren, så slipper man att flugor och andra insekter som lever loppan i den miljön. När det istället är rent och fint så känns det fräscht.


Dongen är ute, golvet är sopade, nu ska här såpaskuras!!!

Jag funderar på att måla på väggarna lite, i får- & hönshus, denna sommar. Det blir alltid lite skavt under en vinter med lagårn full av djur. Men nu är det i alla fall rent och fint och djuren är välkomna in igen till hösten, efter sommaren, men vi hoppas att det blir en låååång och fin höst, så att de kan gå ute läääänge... :))


Dom gör det flit... slangarna och kablarna... trasslar ihop sig!!! :((

 
Ha en fortsatt bra dag, ni alla fina!!!



gardsbacken@telia.com








6 kommentarer:

  1. Jisses, vilken ambition! Och vilket resultat! Ni har sån fin lagård... Vår lagård blir inte skurad förrän mot slutet av sommaren, eftersom vi båda har sen semester... och inte har vi fått allt målat ännu heller, som vi vill ha det... men jag trivs där ändå :) Till slut så blir det väl klart nån gång... Och tröttnar jag på vårt halvfärdiga, så kan jag gotta mig åt bilderna på er fina färdiga (och smarta)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)
      Man blir aldrig färdig när man bor på gård, men det är lite av tjusningen med det hela... :)) När sista väggen är målad så är det dags att börja om igen. Vi har en del omålat vi också.

      Kram!

      Radera
  2. Vad duktiga ni är! Era djur har det så himla bra :-) Hoppas att ni får en bra fortsättning på sommaren. /Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Linnea och detsamma :)
      Glöm inte bort din stående inbjudan till kaffekoppen.

      Kram!

      Radera
  3. Ha ha......Paula.....sista bilden ....ännu ett bevis på att SÅ ÄR DET......men det har vi ju sagt lääänge. :-)
    Trevlig helg Arne

    SvaraRadera
    Svar

    1. Exakt, ändå är ju trasslet på bilden bara en "lightvariant" på hur det kan bli... :))

      Kram och detsamma till er...

      Radera