måndag 9 juni 2014

Vaktelägg


Äntligen!!! Våra vaktelhöns har nu börjat värpa efterlängtade ägg... :))

Visst kommer ni ihåg att tio små vaktelkycklingar flyttade in på Gårdsbacken för en tid sedan. Vi köpte tio osorterade småttingar och jag fick själv välja dem jag ville ha...

Läs mitt tidigare inlägg... Vaktelkycklingar

Nu i efterhand vill jag tillägga att om ni ska köpa vaktelkycklingar, be inte mig välja dem då... :)) På grund av att av dessa tio små, som jag valde, var åtta!!! tuppar!!! Så nu har jag endast två vaktelhönor och en tupp  kvar. Det fungerar inte så bra ihop flera tuppar tillsammans då de går ganska hårt åt varandra. De tuppfightas och är allmänt dumma med varandra i strid att uppvakta hönsen.


Många tuppar är det...

Det sägs att vaktlar kan börja värpa ägg redan vid sex veckors ålder, men våra hann bli två månader innan de värpte sitt första ägg, kanske på grund av att de har fått vara kvar i lagården tills nu och det kan hända att det är lite för mörkt där inne trots att de stått placerade nära fönstret. Men nu har de fått flytta ut och nu kommer äggen, det var förmodligen solljuset de behövde... :))


Äggen är pyttesmå så här i början och väldigt vackra...

Jag skulle vilja be er om hjälp igen... Jag tycker det är så kul när ni är delaktiga i bloggen. Två förnäma vaktelhöns och en mallig tupp behöver namn, har ni några bra förslag?

I övrigt, ha en bra måndag!!!

gardsbacken@telia.com






8 kommentarer:

  1. Vad sägs om Vailet, Vanja och Valter?

    Vaktelägg är en delikatess!

    /Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa!

      Hmmm, jag gillar dina förslag!

      Radera
  2. Vira, Vera, Vilda, Vidar, Verner

    SvaraRadera
    Svar

    1. Kanske Vilda Vera och Virriga Vida och Vackre Verner...

      Det låter bra!

      Radera
    2. Ha ha, ja många V blir det i allafall!
      Ha det gott och hälsa grattis i efterskott till Danne!
      Mvh Laila

      Radera
  3. Vad heter gässen i Aristocats? De måste jag genast ta reda på :) Återkommer Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Abigale Amelia och Onkel Waldon :)

      Radera
    2. Oj, så vackert, men jag med mitt superdåliga namnminne kommer omöjligt att komma ihåg de namnen, men fina var dom :))

      Kram!

      Radera