onsdag 9 november 2011

Granska den här bilden noga...


... och försök sätta er in i hur de kunde tillverka sådana här stenmurar.

Jag tog den här bilden för en tid sedan, utanför en kyrkogård. Den del av stenmuren ni kan se är bara en liten del av hela muren. Den sträcker sig otaliga meter runt kyrkogården.

Jag menar... titta på stenarna! 
-Kan ni förstå hur de kan få till det så vackert? Det är som ett pussel... och den är hög också, typ fyra meter. Jag tror jag måste googla på stenmur och hantverk och se om man kan läsa om hur de tillverkade sådana här murar. Snacka om skickliga hantverkare!



Murtypen kallas kallmurad kryssmur och
det som kännetecknar dessa är att de är lagda utan bruk



Nu har jag googlat och hittat ett fantastiskt forskningsarbete av en student som jag gärna länkar till...
Så om ni också är intresserad av att kolla hur de tillverkades, kolla in den här intressanta länken.




Man kanske skulle ha tillverkat sig en stenmur ;))




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar