fredag 4 november 2011

Vallande vallhundsraser

Vår vallhundsras heter Border Collie men detta inlägg berör även andra hundraser med vallningsinstinkt.

Border Collien är verkligen en utpräglad vallhundsras. Det finns relativt hårda bestämmelser och rekommendationer på meritering och annat på avelsdjuren, som röntgade höftleder och ögonspegling som måste uppfylla vissa krav för att man ska få registrera valparna och kalla dem för rasrena. Du kan inte registera en BC-valp i efterhand. Jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är att dessa krav efterlevs i aveln på BC. Jag kommer säkerligen att återkomma om detta ämne vid flera tillfällen i min blogg.



Gårdsbackens Dalwhinnie


Jag tycker mig dessutom kunna säga, efter 17 år med rasen, att BC-uppfödare allt oftare även ser till den mentala biten på avelsdjuren. Man tittar allt oftare på hur hundarna fungerar socialt och inte bara på fantastiska vallningslinjer. Nu vet jag att det inte är så lätt som att bara para två fantastiskt trevliga hundar och automatiskt få sådana valpar, men du har i alla fall gjort vad du har kunnat samtidigt som du självklart ger valparna en trygg och harmonisk miljö de första åtta veckorna. Många av de Border Collies som föds upp säljs ju som bekant inte enbart till vallning, utan ska även fungera i vanliga hem tillsammans med diverse familjemedlemmar. Missförstå mig rätt, även om de säljs till vallning ska de så klart fungera socialt. Jag hoppas och tror att dessa två viktiga faktorer, vallningsegenskaper/social kompetens, kan gå hand i hand.

En annan faktor i hundavel är i många fall den exteriöra biten. Så är det inte i aveln på BC. Den får inte ställas ut på officiella utställningar. Jag tycker det är häpnadsväckande att Border Collien ändå har bibehållits exteriört under så lång tid utan att det avlas på utseende. Jag tror att det är så att man oftast väljer en valp i valpkullen som man faller för exteriört likväl som mentalt. På så vis fortsätter rasen att vara rastypisk. Måtte rasen få fortsätta hållas ifrån utställningsringen...



Öbetes Pearl, Gimmie.


Vallningsegenskaperna hos Border Collien är dess mest utmärkande drag. Hjälp till att bevara det så. Det är vallningsegenskapen som gör den till den unika ras den är. Det är så att hundens vallningsinstinkt minskar förvånansvärt snabbt om man inte hela tiden prioriterar vallningen i aveln. Så om du köper en Border Collie, oavsett om du är djurägare eller inte, så låt honom/henne valla. Jag vet att det finns individer som inte har så stark vallningsinstinkt men jag kan med bestämdhet säga att dessa fall inte är många.


Gimmie vallar gäss

Jag har inga problem med att man aktiverar sin BC på annat sätt, som t.ex. genom lydnad, sök, spår och annat men glöm aldrig bort deras fantastiska vallningsinstinkt. Det är ju denna instinkt som gör rasen till det den är. Lättlärd, lyhörd, signalkänslig, vaken, trogen o.s.v. De som bara utnyttjar denna instinkt till annat och inte vallar med sin hund, tycker jag tar russinet ur kakan. De överlåter åt oss andra att bevara rasens egenskaper.



Syskonen Bus, Fame och Billy.

Min sambo och jag har mest erfarenhet av Border Collies som vallande vallhundsras. Vi har vallat med våra BC´s i snart sjutton år och tycker att vi samlat på oss en hel del erfarenhet. Nu är visserligen en av vallningens bästa poänger att man aldrig blir fullärd. Vi älskar att lära oss nya saker gällande vallning och sedan ska de fungera i praktiken också. Men vi tycker i alla fall att vi hittat en bra metod att träna vallhundar på. Vi vill göra det så enkelt det bara går, med så låga röster och så lite stress som möjligt. Att ta i hundarna fysiskt finns inte i vår värld. Jag kan absolut inte tro att du genom att "ta i hunden" kan lära den någonting. Respekt förtjänar man. Du kan med rösten och genom att stå placerad rätt komma långt ändå.

Nu kommer vi till poängen med dagens rubrik. Andra vallande vallhundsraser än Border Collien. Wow, vilken vallningsinstinkt det finns i många utav dem!!! Detta har vi fått erfara genom att haft förmånen att se många andra vallhundsraser, just valla...

Vi brukar säga till folk med andra vallhundsraser, som kommer till vår gård och vallar, att vi tror att de gör sin ras mycket gott. Att de arbetar för att bevara sina rasers vallningsinstinkt. Jag pratar Australian Shepherd, Schäfer, Kelpie, Bearded Collie och så vidare. Det som också känns angeläget är att försöka få folk att inte jämföra olika vallhundsraser. De är så otroligt olika. Likväl som man inte bör jämföra hundar överhuvudtaget. De är alla olika individer. Våra Border Collies  har varit olika som dag och natt, trots samma ras. Målet som varje ägare av en vallande vallhundsras har skiljer sig med säkerhet från person till person. Ingenting är bättre eller sämre än någonting annat, folk har olika ambitionsnivåer och det är väl underbart att det är så?..



Till sist måste jag säga att jag tror på Border Colliens framtid som fortsatt vallande vallhundsras. Det finns så många unga, framför allt tjejer, men så klart även killar, med BC som är jätteduktiga med sina hundar. Dessa tjejer och killar vallar med sina Border Collies samtidigt som de tävlar lydnad, agility och annat. Hundarna är så smarta att de kan oftast hålla isär vallningen från andra hundsporter. Fortsätt med det, kära BC-ägare, så blir det här jättebra!!!

Jag vill också tillägga, för jag vet att i samma mening som man pratar olika vallande vallhundsraser så pratas det oftast också om de vallade djurens, fårens, välbefinnade.. Självklart så måste man alltid se till att det förkommer en god djurhantering vare sig du vallar med en BC eller en annan ras. Detta är någonting som bör och ska vara en självklarhet...



Återkommer i ämnet...



Bilderna i dagens inlägg är alla fotade av Rebecca Crosson. Hon är en fantastiskt duktig fotograf. Dessutom är hon jätteduktig på att teckna och måla, både person- och djurporträtt. Titta gärna in på hennes blogg.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar