onsdag 16 november 2011

Leka bör man...

Ibland kommer det lekkamrater på besök till Gårdsbacken, det älskar Fame! Jag har även tidigare skrivit om hur viktig jag tror att leken är för hundarna, speciellt för valpar och unghundar. 

När de blir äldre så verkar det inte vara lika lockande att leka med andra hundar, då kan de stället trivas med att bara strosa bredvid varandra och nosa på samma doftfläckar. Jag har märkt på våra hundar att vid löpperioder, blir i alla fall de äldre tikarna, betydligt mer lekfulla. Jag kan räkna ut genom att se hur mycket mer lekfulla de är mot varandra jämfört med vad de brukar vara. Inom ganska snar framtid brukar de börjar löpa...


Fame ser mer vild än tam ut... :))



På bilden ovan är det Fame och Wynja som leker. Fame ser mer eller mindre galen ut :)) Wynja är en nästan kolsvart Aussietik som är riktigt vacker. Anders Augustsson, Wynjas husse, är fotograf.

Åter igen vill jag alltså slå ett slag för att våra hundar ska få leka. Ge dem gärna ett kommando som tillåter detta så att det blir på era villkor. Man kan låta dem busa på en stund därefter träna att bryta leken med till exempel ett, -kom hitkommando, för att sedan återigen ge dem tillåtelse till lek.

Vissa resonerar om sina hundar som är väldigt lekfulla och ofta är väldigt 'på' mot andra hundar att de är rädda att om de tillåter sin hund att just leka med andra hundar så förvärras beteendet. Jag tror precis tvärtom, tillåter du din hund att lek, åter igen på dina villkor, så blir det inte så märkvärdigt i slutändan och leka måste de få göra. Det allra bästa är om ni har någon som ni kan träffa relativt ofta och låta hundarna leka tillsammans. Jag jämför det lite grann med oss människor, om någonting är förbjudet blir det extra spännande...
Jag behöver väl inte tillägga att hundarna ska trivas med varandra och vilja leka ;)




-Igår såg jag en hund med fem ben!!!

-Nej...  är det sant?

-Ja, den hade ett i munnen...

:))









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar