fredag 16 mars 2012

Att äga eller skaffa hund...


Att ha hund är att ha ansvar...
Att ha djur är att ha ansvar...


Startklara för att få komma ut... :))

Det är klart att det är olika beroende på vilken hundras du har eller tänker skaffa, hur mycket aktivering rasen kräver. Men jag hoppas verkligen att alla hundägare och blivande hundägare förstår hur viktigt det för våra hundar att aktiveras. Och inte minst att få spendera mycket tid utomhus. De behöver lika väl som oss själva dagsljuset... för att må bra.


Morsan till höger med två av sina döttrar...

Trots att vi bor på gård och är ute väldigt mycket så försöker vi verkligen ge våra hundar en daglig promenad. Det räcker inte att släppa ut hunden på gården och bara låta den gå och rasta sig själv. Väldigt få hundar gör av med nämnbar energi bara av att spendera tid på tomten, trots att de får springa lösa.



Livet är toppen!

Vår ras, Border Collien, är känd för att vara en väldigt aktiv ras och det kan vi intyga att det också är så... :)) På gott och ont... Får de inte en rejäl portion aktivering varje dag så kryper det lite under skinnet på dem... Visst, går de ner lite i tempo vintertid när man inte vallar med dem lika mycket som annars men det krävs ändå daglig både fysisk och gärna psykisk aktivering.


Milla kliar ryggen lite...

Vi ser positivt på deras energiska personlighet och är själva väldigt aktiva människor som älskar att vara ute i skog och mark med våra hundar. Jag har skrivit tidigare på min blogg, är jag övertygad att väldigt många hundproblem kommer av att våra hundar får på tok för lite aktivering och hittar därmed på diverse saker för att aktivera sig själva. Vissa av de sakerna kanske inte upplevs så helroliga alla gånger. Som till exempel att kasta sig efter passerande bilar, rymma ifrån gården, skälla i hundgårdar, bita sönder saker, ja listan kan nog göras hur lång som helst...


Milla skakar barr ur pälsen...

I dagens inlägg visar jag lite bilder från dagens promenad med hundarna. Fames kullsyster Milla är med oss... Systrarna Ystra har kul tillsammans :))



En lite cool bild på Morsan Gimmie i förgrunden, Fame bakom henne och längst bak Milla...

Att ha hund innebär inte att man kan ta en trevlig promenad med hunden när man har tid eller när man själv känner för det. Det måste man göra när hunden känner för det. Att ha hund är ett ansvar som betyder att man ger hunden det den behöver, för att den ska må bra. Och det bästa med det, är att då mår man bra själv också... :))


Ha en bra helg!!!




Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199

 
You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :))






8 kommentarer:

  1. Jättebra inlägg och superhärliga bilder! Älskar den på morsan och systrarna bus! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rebecca!

      Tack för dom orden.
      Önskar ni också kunde vart här... :))

      Kram!

      Radera
  2. Hi, Paula!

    You are so right about the great responsibility of caring for our animals. The border collies do need work and play and something to think about. I will tell you sometime how we came to adopt Matty but when we got him he did not even know how to play and he was afraid of many things, so he did not come from a happy place. And many times, people see the movie "Babe" or go to agility contests and decide they want a border collie without realizing how special the breed is - and then they can't handle them.

    All our animals - dogs, cats, bunnies, horses, sheep, cows - deserve our love and care! You are very wise to talk about this.

    SvaraRadera
  3. Hi Kelly!

    I'm so glad that you took care of Matty. I really admire people like you, open your home to dogs and other animals who wasn't happy in their former life, with their former owners.
    An armful of roses to you and people like you.

    /Paula at Gardsbacken

    SvaraRadera
  4. Vi får passa på att nyttja isen på sjön så länge den ligger kvar! Det är härligt att se hur hundarna tar ut stegen i superfart över isens ytor! /Henrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. :))
      Ja, nu är det verkligen perfekt underlag på isen för hundarna att springa på och skaren håller även att gå på, även om man inte följer något skoterspår...
      Men man får vara försiktigt vid utloppen så klart, för även utloppena till dikena är öppna. Vi håller oss nära strandkanten när vi går på sjön :))

      Hare

      /Paula, tvärs över sjön

      Radera
  5. Hej! Mitt namn är Gunilla och jag har funderat på att skaffa mig en hund. Dock vet jag ännu inte vilken ras som skulle kunna passa mig så jag kontaktar uppfödare för att få tips. Jag tänkte fråga om du skulle kunna hjälpa mig med tips och råd så att jag har någon att bolla mina tankar med. Är du intresserad utav att hjälpa mig så kan du kontakta mig på min mail gunilla-berg@hotmail.com så kan jag berätta om mig själv och så få råd av en kunnig hundmänniska.

    Med vänliga hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gunilla!

      Tack för din kommentar.
      Du skriver många kloka ord, då alla borde fundera noga på vilken ras som passar bäst till sin livstil, innan de skaffar hund.
      Ha det bra!

      /Paula på Gårdsbacken

      Radera