lördag 24 mars 2012

En underbar dag!


Det här har varit en sådan här bra dag som en bra dag någonsin kan bli :))

Vi har varit hemma!
Vädret har egentligen varit kass, men vad gör det? Det går alla tiders att vara ute ändå.
Vi klev upp tidigt och packade diverse prylar i skoterkälken, som motorsåg, yxa, kratta, m.m. och tuffade de få metrarna ner till vårt älskade Oxnäs. Tanken var att vi skulle ta ner några gamla träd som sett sina bästa dagar, vi skulle elda ris och vårstäda där nere på näset.

Jag kokade termosen full med kaffe, packade ner lite goda kakor och gjorde varmamackorröra som vi fyller toast med och värmer i mackjärn över öppen eld.


Den goda mackröran...

Här kommer det första receptet på min blogg :)) Hade inte tänkt att lägga in recept på bloggen, endast av den anledningen att det finns tillräckligt med recept på nätet, enligt min mening ;)) Men den här röran måste jag dela med mig till er.

Blanda ihop:
Creme fraiche
Hackade tomater
En god riven ost
Riven skinka
Röd lök
Salta och peppra

Lätt som en plätt och blir  himla gott att fylla toasten med.


Man ska smida medan järnet är varmt...

Se till att järnet är riktigt varmt innan ni "spritsar" på lite flytande Milda på båda sidor av järnet. Lägg i två brödskivor på var sin sida på järnet och tryck dem ner mot smöret. Klicka på en rejäl klick röra i mitten av en brödskiva och lägg sedan den andra uppe på. Lägg ihop bröden och tryck ihop järnet, och låt det sedan ligga över öppen eld några minuter. Vänd med fördel järnet efter ett tag så att båda sidor värms jämnt.


Gomackan nummer ett :))

Simsalabim har ni den allra godast mackan som smakar extra gott ute vid den vackra öppna elden. Och du blir garanterat mätt efter ett par sådana här mackor :))



Ingen rök uten eld...

Vi sågade ner några gamla träd som defintivt sett sina bästa dagar. Det är en perfekt tid på året att såga ner träd, tycker vi, då man utan risk för eldsvåda kan elda upp allt ris. Vi höll igång brasan hela dagen.



Danne tillverkar en bänk av en gran...

En stor gammal gran som var på väg att dö då de flesta av grenarna var torkade, sågade vi ner. Virket i stammen var däremot friskt och fint så vi kom på att vi skulle tillverka ett par extra bänkar till vår grillplats. Danne klöv med motorsågen en stock på ungefär två och en halv meter. Av den stocken blev det två jättefina bänkar :))


Nytillverkad bänk...

När stocken var kluven sågade Danne till två klabbar som han också sågade ur för att den kluvna stocken skulle passa att ligga i dem. Så enkelt och så fint :))



Den kluvna stocken passade perfelt på stubbarna...

Den andra halva av stocken sågade han hål i för att passa på två stubbar som vi lämnat efter två nersågade träd. Det blev också jättebra.


Fame börjar se lite trött ut :))

Så trots att vädret har varit grått och mulet och det tidvis har kommit lite regn så har vi haft en underbar dag utomhus. Hundarna har strosat omkring, nosat lite, tuggat lite på någon pinne ibland, busat tillsammans och så vidare. Ni kan förstå att de ligger trötta och nöjda ihopkurade brevid mina fötter nu och drar ibland en belåten suck... :))



Kolla in vedtjuven i bakgrunden :))

Jag ville fota Gimmie för att jag tyckta att hon gjort en sådan fin liten grop för att lägga sig och vila i... Precis när jag skulle fota dök Fame upp i bakgrunden och greppade tag om en vedklabbe. Ni kan skymta henne bakom vedhögen... :))

Sedan har vi varit på kalas, men det är en helt annan historia...


Tack Maja för alla vackra "juveler" du tillverkat till mig :))



Borta bra men hemma bäst!




Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199

 
You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :))




2 kommentarer:

  1. Hej, Undrar om det är ok om jag använder din bild på träbänken som referensbild och inspiration till ett arbete jag gör i skolan? Hänvisar hit. Tack på förhand! Veronica Göteborgs Universitet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vera!

      Absolut, jag är bara glad att du frågar... :)
      Lycka till med skolarbetet.

      /Paula

      Radera