onsdag 21 mars 2012

Kan djur känna och visa sorg?

Det var någon som berättade för mig att kor tydligen kan känna sorg och fälla tårar...
Jag vet inte hur mycket sanning det finns i det påståendet men vem vet säkert, egentligen?


Jag fick ett mejl från min faster i Californien i dagarna. Hon bifogade en historia i bilder som jag blev mycket rörd av. En liten fågel, rätta mig om jag har fel men jag tror det är en ladusvala, som har mist sin käresta och av bilderna att döma kan man inte tyda det annat än att han sörjer henne djupt...

Jag har googlat för att försöka hitta fotografens namn men tyvärr inte hittat några uppgifter. Jag hoppas att han/hon är okej med att jag visar dem i min blogg. Fantastiska bilder, så all kredit till fotografen...
Så nedanstående text tillsammans med bilderna är inte mina... Jag brukar inte vilja använda andras material i min blogg, men den här gången måste jag göra ett undantag... Om någon hittar vem fotografen är så lämna gärna en kommentar på bloggen.



En liten fågels stora sorg :((


The photographer who captured the following pictures sold them for a nominal fee to the most famous newspaper in France. All copies of that edition were sold out on the day these pictures were published 
The pictures are truly extraordinary, and tell the heartrending story of the love and sorrow felt by a little male sparrow for his mate. 




She was hit by a car as she swooped low across
 a road and was injured and died soon after.





Here he brought her food and tended to her with love and compassion.


 He brought her food again, but was shocked to find her dead.
 

He tried to move her ... a rarely-seen effort for swallows!



Aware that his mate is dead and will never come back to him again, 
he cries out with sorrow.


He stood beside her, not understanding what happened. 
Finally, aware that she would never return to him, 
he stood beside her body and sang his mournful song.








Tänk på att även djur har känslor...





Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199

 
You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :))




4 kommentarer:

  1. Men åh vilken sorglig men ändå vacker story om den stackars änkesvalan.

    Så kul att se/läsa om era fina hundar, jag har alltid beundrat vallhundens arbete. Mäktigt på något vis när de vallar med sådan precision
    Men jag är ett extra stort fan av lilla Champis.
    Kram till alla fyrbeningar och önskar er en riktigt fin vår.

    SvaraRadera
  2. Vallning är verkligen någonting utöver det vanliga när det kommer till hundars arbete. Vi har haft vallhundar i arton år och lär oss fortfarande nya saker hela tiden. Men det är väl det som är lite tjusningen med det hela!

    Ha det bra i vårsolen du också :))
    Man tinar upp inombords lite eftersom i takt med vårsolens värmande strålar :))

    /Paula på Gårdsbacken

    SvaraRadera
  3. Ja, åh så sorgligt :-( :-( :-(
    Annars hittade jag mycket bra nyupplagt i bloggen, ser att kameran används flitigt, jättefin bild på Fame, fåren och gässen :-)
    Kram Lill

    SvaraRadera