torsdag 1 mars 2012

Bojkotta deodoranter som innehåller aluminium!


Det här är egentligen så långt ifrån en modeblogg man kan komma, här kan du inte läsa om makeuper och diverse parfymer, tjusiga märkeskläder och så vidare. Dessa ämnen överlåter jag med varm hand åt andra att blogga om. Andra som är mycket bättre på det än vad jag är, det ligger lixom inte på mitt bord...

Danne skojade med mig om att fota mig i min tajta overall som jag har när jag klipper fåren. Den bilden hade varit något för bloggen det. Ladugårdsmodet, praktiska kläder för fårklippning ;))

Det kanske är just på grund av att jag är så fullkomligt ointresserad av parfymer och dyligt och många gånger tycker stark tvållukt luktar mer illa än svett... som jag inte uppdaterats i att de allra flesta roll-on  innehåller aluminium som i sin tur kan orsaka bröstcancer... och Alzheimers... Aluminiumsaltet förhindrar svettning genom att täppa till svettkörtlar.


Fotat på Ica Kvantum,
vad jag kunde läsa mig till, så innehöll
de allra flesta deodoranter aluminium... :((

Jag har googlat i ämnet och det finns så klart hur mycket som helst skrivet om detta så jag tänker inte upprepa det som redan finns skrivet. Däremot vill jag gärna upplysa andra om det skulle visa sig vara fler än jag som missat detta. Självklart finns det deodoranter som inte innehåller aluminium, kanske kan man baja dessa istället? Annars får man väl tvätta sig lite oftare, och det är inte hela världen om man luktar lite svett ibland, om man jobbar hårt... Usch, vad äckligt, är jag säker på att övervägande del av er läsare tänker? Har jag rätt? ;)) Lukta svett kan man väl inte göra?



Bojkotta deodoranter
som innehåller aluminium!!!
våga inte chansa på att de inte
 skulle vara bröstcancerframkallande...



Jag måste göra ett litet tillägg i inlägget, då jag denna morgon, lördagmorgon, hade radion på i köket under frukosten och lyssnade på P4 Juniors testpanel som hade provat olika deodoranter. Jag var tvungen att leta reda på deras hemsida och lämna en kommentar om risken. Dessa barn kan inte vara gamla. De behöver inte börja med deo i så tidig ålder... tycker jag... 



Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199

 
You people, who visit our blog and want some information about Champis -the herding rabbit, Please write "Champis" in the box, in the upper right corner of the page. and you will find information about this Big little rabbit  :)) 










6 kommentarer:

  1. This is good information, Paula! I switched a few years ago to a pure deodorant (the brand is Kiss My Face and I like the lavender scent). It's very different from using an antiperspirant but I believe much healthier. I just wash my shirts and blouses on a higher setting!

    Of course, I love the smell of horse manure, and even Hank's breath last week after he had eaten wild garlic. I discovered this when I kissed him on the nose hello!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello Kelly!

      Thank you for your comment...
      I wish everyone would be like you, telling your point of view in the subjekt, reading my blog. People are not that good leaving comments. I appreciate a lot your comment, and I'm perfectly all right if someone have another opinion then me :))

      /Paula

      Radera
  2. Hej! En superbra aluminiumfri deodorant finns i märket Rosenserien. Har använt den sorten under många år och det är den enda som funkar på mig och då har jag provat många! Tror också den fick bäst i test i expressen för något år sedan.

    Kramar från Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anneli!

      Då ska jag prova den.
      Var kan man köpa den?
      I hälsokostbutiken, eller?
      Fick också ett tips på en med aloe vera men jag tyckte inte den doftade någonting alls. Då kan man nästan hellre vara utan, då den kostade ganska mycket... :(

      Kram!

      Radera
    2. Hej!

      Jag köper min på Hälsokost eller på nätet. Kostar runt 180 kr men den räcker hur länge som helst! Och den funkar! Finns även för herrar, så Per har fått en han med =) Båda sorterna luktar gott.

      Ringer någon dag! Vi hörs!

      Ps: Tallis hälsar.

      Radera
    3. Superbra!
      Vet man att de är dryga och fungerar så betalar man gärna för det.
      Tack för tipset :))

      /Paula

      Radera