onsdag 1 januari 2014

Årets första dag!


Gott nytt år kära vänner! Hoppas ni hade en trevlig nyårsafton och för er som har djur, att de inte behövde må allt för dåligt av raketer och smällare.

Vi firade nyår här på Gårdsbacken och i vår lilla by var det relativt lugnt. En granne smällde iväg några raketer, men våra hundar och Lad som för tillfället är på besök brydde sig inte om oljudet. Skönt kan jag tycka. Jag begav mig till lagårn och skruvade upp ljudet på radion så inte raketerna skulle höras för mycket dit in. Kaninerna kan lätt bli skrämda, men både Champis och Hope såg, som tur var, rätt coola ut.

Årets första dag har annars varit lugn och fin. Vi har stökat bort disken från nyårsmiddagen och tagit en lång promenad med hundarna. Jag fotade vår nyårsmiddag så jag tänkte jag skulle bjuda er på de bilderna i detta årets första inlägg... :))


Bordet väntar på gästerna...

Det var en middag för fyra. Nyårsafton för oss handlar mycket om maten, vi bjuder våra gäster när de anländer, på en aperitif, ett italienskt mousserat vin. Till vinet så bjuder vi på baguetter med vitlökssmör. Dessa gräddar vi i ugnen några minuter. Vi lägger också en skiva chevre på baguetterna och toppar med björnbärsmarmelad... Det smakar kalas!!!



Ett mousserat vin och chevretoppade baguetter
 
Efter att ha stått och småsurrat en stund och uppdaterat oss på varandra så bjöd vi gästerna att slå sig ner vid bordet. Vi hade förberett middagen så mycket vi kunde och nu värmde vi Hummersoppan och gräddade ostkexen som vi serverade till. Soppen var kokad från grunden med hummerskal och hela baletten som hör till... Köttet från hummern, är tyvärr inte så mycket, men vi delade broderligt på detta... :))


Hummersoppa med skruvade ostkex till förrätt...

Vi var alla hungriga och njöt av soppan. Hummer är aldrig fel på nyår, det är liksom fest!!! Lite torftigt dock med de små bitarna av hummer i botten av soppan men okej, soppan i sig är väldigt mungod! Efter att sörplat soppa och knaprat kex så lutade vi oss tillbaka och smälte maten en stund innan vi började stöka med varmrätten. Vi hade fått en vacker "värdinnegåva" av våra gäster, en orkidé i en liten kruka, de matchade vår bordsdekorering lysande...


Vackert ljus, silverkulor och en orkidé pyntade vårt bord...

Till varmrätt serverade vi potatisstubbar som är gjorda av smördeg, pressad potatis och riven Västerbottenost och marinerad fläskytterfilé. Till det en dragonsås och en fräsch sallad på babyspenat, sockerärtor och rädisor. Vi serverade även ett gott rött, ett gott bröd och ett glatt humör till detta...


Det fick bli en variant av gående bord vid serveringen...

Kalasgott!!!

Nu började det kännas välfyllt i våra magar och klockan började närma sig slutet av året. Vi äter verkligen i lugn och ro. Vårt måtto är att vi ska bara ha hunnit äta efterrätten innan tolvslaget... :)) Och det brukar vara nätt och jämnt vi hinner... :)) Efterrätten ja, det blev en paj, en hallonpaj med marängtäcke och till den serverade vi vaniljglass. Mmmm!!!


Hallonpaj med marängtäcke...

 Där slutade jag fota... Tyvärr inga bilder från tolvslaget med champagne och kramar och lyckönskningar om välgång inför det nya året. Då har jag bjudit er på vår nyårsmiddag, som så många gånger förut så brukar jag skriva att jag inte tycker om att lägga in recept och matbilder på Gårdsbackens blogg på grund av att det finns så oändligt mycket av sådant på nätet... men... nyår för oss är verkligen god mat och trevligt sällskap!!!

Och... det är självklart inte bara vi gårdsfolk som får äta gott, jag kokade en STOR gryta höngröt, på julmatsrester till hönsen idag... :))


Storgrytan höngröt!

Jag ligger lite efter i uppdatering känner jag, jag har ju lovat lite bilder från julafton också, men de kommer... :))

Till sist vill jag önska er ett riktigt GOTT NYTT ÅR, bästa bloggläsare!!! Tack för att ni vill följa oss. Jag hoppas och tror att detta kan bli ett väldigt bra år på Gårdsbacken...


Paula på Gårdsbacken
gardsbacken@telia.com


6 kommentarer:

  1. What a dinner! Beautiful table and foods, it seems that you have worked so hard.

    We wish you a happy, healthy and successful new year!

    Timea and family

    SvaraRadera
  2. Wow, det där såg otroligt gott och vackert ut! Önskar er en riktigt fin, trevlig & spännande ny kalender:-) Kram från Hästnäset

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tack snälla Nonne!

      Vi önskar dig Gott Nytt År!

      Kram!

      Radera
  3. Your food and presentation are worthy of any gourmet site, but the most important feature is your generous gift of hospitality and thinking of all the little things that make your guests feel so special!

    And the hens, too - they will enjoy their porridge!

    Kram! K.

    SvaraRadera