tisdag 7 januari 2014

Videoblogg på Lads vallningsträning...


Äntligen!!! Lad har varit hos oss i ca två veckor nu och endast vid ett tillfälle sedan tidigare har vi kunnat vallningsträna honom på grund av halkan på gården... Men nu äntligen!!!


Jag är tokförtjust i Lads stil i vallningen... <3

Två dagar på raken har vi nu kunnat träna honom. Vi har hittat en plats där det inte råder ishalka där vi har kunnat bygga upp järngrindsfållan och så får Fame försiktigt valla ut fåren dit. Fame gör ett jättejobb, för hon får kryssa sig fram och tillbaka mellan isiga partier med fåren och hon måste ta det väldigt försiktigt. Tur att hon är en klippa som verkligen förstår att hon måste ta det varsamt och hon lyssar på och lyder Dannes minsta kommando. Fåren är i fårstallet i lagårn, så först måste hon plocka ut vallningsgruppen därifrån, det gör hon också superfint. Bästa hunden, vad gjorde vi utan henne???

Idag kunde jag filma Lad medan Danne tränade honom. Det är deras tredje tillfälle i träningsfållan och de imponerar på mig maximalt!!! Jag är tokförtjust i Lads stil att valla och det är svårt att förstå att det inte ens är ena handens antal fingrars gånger han har vallat...


Lad rör sig så fint i förhållande till fåren och hittar sällan på tokigheter...

Jag ska försöka mig på en liten beskrivning av honom, dessutom lägger jag ut en liten filmsnutt av dagens träning, så ni också kan få se.

Nu tränar vi i en relativt liten järngrindsfålla, så att allt ska gå lugnt och kontrollerat till. En ung oerfaren hund ska inte få jaga omkring och stressa fåren, därför håller vi oss till en liten fålla, tills vi vet att vi har full kontroll över hunden. I denna lilla fålla finns det ändå mycket man kan träna, jag har skrivit om detta förut också. För en ung otränad hund så kan det inte hända så mycket negativt, de får bygga självförtroende och får lära sig att röra sig fint runt fåren och trots att det är på liten yta så kan man även börja lägga in starten på fösning. Vi brukar kalla det att grunda hunden, att lära den att föra sig med fåren.

Samarbete
Lad är en mycket samarbetsvillig hund, vilket är det absolut viktigaste, enligt oss. Vallning ska vara ett samarbete, inte en kamp!!! Hunden ska vilja samarbeta med sin förare och ta "bytet"/fåren till sin förare och lyda honom/henne. Har den detta naturligt så är det mycket värt, Lad har det!

Djurkänsla
Det är väldigt mycket värt om hunden naturligt känner av fåren, hur mycket han/hon ska trycka, vilket avstånd han/hon ska ligga på beroende på fåren, för att dessa ska gå undan, obs, inte springa. Av vad vi kan se så har Lad det!

Mod
Jätteviktigt!!! Att inte tveka att gå trångt, att våga ta de där extra stegen mot fåren fast de står mot grindar, att våga utmana ett får som vill bryta sig ut, är jätteviktigt att hunden har naturligt. Visst bygger man hundens självförtroende, men en viss del måste finnas där naturligt och är till viss del omöjligt att träna in, Lad har det!


Lad har inga problem att gå in trångt mellan grindar och fåren, trots liten
erfarenhet...

Eye
Jag har svårt att bli imponerad av när allt för unga hundar står i rejält nedhukad eyeposition mot fåren, då ser jag istället en hund med alldeles för mycket eye när hunden blir vuxen. Eyet utvecklas nämligen med ålder och erfarenhet på hunden. Fame hade typ inget eye när hon var liten, nu är hennes eye perfekt, enligt oss. Smaksak. Lad är nu nio månader och vi tycker att han visar alldeles lagom mängd eye för åldern. Perfekt!!!

Jösses, är jag partisk eller??? Ja, självklart till viss del, det är ju vår uppfödning, men jag hoppas och tror mycket på honom. Vi är helt klart nöjda med det vi ser och det vi hoppats på med vår uppfödning. Duktiga Samarbetsvilliga Vallhundar!!!

Vi hoppas kunna återkomma och visa er en ny videofilm om två veckor till med Lad på Gårdsbacken, i vallningsträning...

 
Lads tredje vallningspass på Gårdsbacken






Skriv till mig...
gardsbacken@telia.com



17 kommentarer:

  1. I love seeing working/herding dogs work! Beautiful.

    SvaraRadera
  2. Nu e jag ju nästintill helt novis vad gäller vallning men han ser jättefin ut tycker jag. Verkar vara en lagom tuff och mycket modig kille. Han är iaf en mycket stilig kille!

    Nya headern e otroligt fin<3<3<3/ Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han ÄR jättefin... Lugn och fin, cool kille! Jag tycker mycket om hans stil i vallningen och hans attityd mot fåren. Ibörjan av vallninsträningen koncentrerar vi oss mycket på att lära hunden "sköta sig" i samband med fåren. Inga onödiga rusningar, inga fula bitningar, ingen jakt och så vidare. Som vi brukar säga; hunden föds inte som en färdig vallhund men med instinkten att bli det.

      Kul att du gillade headern <3

      Kram!

      Radera
  3. Jag är verkligen ingen expert! Men för mig såg det helt rysansvärt bra ut! Tredje vallningspasset! Ja, man ryser...Milla håller med (tror jag). /Gunnar

    SvaraRadera
    Svar

    1. Härligt Gunnar... och Milla!!!

      Ni har blick för det här med vallning!

      Kram!

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Ja, även här i Hudik är vi imponerade och glada och stolta att vi varit med på ett hörn :) Han ser kanonfin ut!! Kram från Fox och matte

    SvaraRadera
  6. I weep! How gorgeous is that, to see Lad, under the expert tutelage of Danny, show so much natural potential and not even a year old! Of course, superb breeding (greetings to the fabulous Fox and his mum) and a carefully thought-out and wonderful puppyhood, and obviously a wonderful owner, too.

    So comfortable going in that tight space between the sheep and the fencing, and no fear (and no aggression). Just awesome. Hmmmm, I wonder how many dogs can you bring to Soldier Hollow?

    And how great for Fame to be working back into shape, the perfect partner for Dan to guide the sheep to safe footing.

    Wonderful, wonderful! K.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Sweet sensitive Kelly... <3

      I most thank you for your always so nice comments on Gårdsbacken blog... You really are a part of the blog and it wouldn't be the same without your always so considered words. Thanks again <3

      Kram!

      Radera
  7. Ser ju jättefin ut Lad :-) Ni skulle nog ha sparat fler än en valp ;-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Jaaa!!! du har rätt... Vi skulle ha sparat dem alla!!!

      Fast å andra sidan, då har vi inte lärt känna alla underbara valpköpare, det hade varit trist!

      Kram!

      Radera
  8. Jag dog lite när jag såg filmen på lad på facebook. Så lugn och cool och så ung! *avundsjuk*
    Hojta till om ni har för lite att göra, skickar gärna upp Tempo på vallningscamp;) Gillar ert tankesätt verkligen! :)

    ps, jag är ännu mer sugen på en Fame-valp nu. När ska hon paras igen? ;) hihi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Matilda!

      Ja, visst är han läcker? Vi tycker mycket om honom och är väldigt nöjda med det vi ser.

      Vi kommer att anordna en vallningsweekend framåt vårkanten, kanske kan vara något för dig och Tempo? :)

      Vad roligt att du gillar våra linjer :))

      Ha det så bra och klappa om dina fina hundar.
      Kram!

      Radera
    2. Jaa, ni får gärna meddela mig när ni har bestämt datum så hoppas jag att jag kan delta =)

      Kram

      Radera

    3. Det lovar vi...

      Det skulle vara jättetrevligt om du kunde vara med!

      Kram!

      Radera