torsdag 16 januari 2014

Ordningen återställd...


Yes, vi vann!!!

Råttfällan som vi gillrade i går kväll var som sagt plundrad imorse, russinet var helt borta och Oboypulvret hade vår lille vän slickat i sig. Yammi för den... :)) Någon mus såg vi inte till.

Under dagen höll vi dörrarna till trapphallen stängda och kunde inte mer än hoppas på att han fortfarande var där inne. För att komma till toaletten i nedervåningen så måste man passera trapphallen och jag var på väg dit när jag plötsligt såg honom, sittandes kloss mot råttfällan, som de var polare typ...


Lille plutten... Inte ens jag kunde bli skraj för honom... :))

Jag galopperade iväg efter förstärkning... Ja Danne då... :)) Han kom farandes illa kvickt med vår plastburk som vapen. Han stängde dörren efter sig och jag hörde hur de fajtades där inne. Så fort det blev tyst frågade jag nyfiket -Fick du honom? Jag fick alltid samma svar... -Nej, han är snabb som tusan och hoppar högt gör han. Dessutom tappade Danne bort honom och jag var rädd att vi inte skulle hitta honom. Det hela kändes som en repris ifrån gårdagen. Jag tog mod till mig och anslöt mig till min bundsförvant.

Vi började finkamma trapphallen strategiskt och så föll Danne på knä och tittade under den blomvagn som vår stora benjaminfikus står på och där under gömde han sig, vår lille rackare... Nu fick vi handla snabbt, vi använde oss av kartongskivor som vi tillverkade en sarg av, den placerade vi runt blomman och hade honom fångad.


Här har vi gjort en sarg runt blomman...

Nu återstod bara att få fast honom i plastburken. Danne lyfte bort den stora blomman och så plötsligt hade han inte skuggan av en chans, PANG, så var burken över honom och vi kunde styra locket underifrån och på så sätt fånga honom...


Vi lyfte bort blomman och vips så var musen blottad!

Segern var vår och vi kan andas ut.


Han ser onekligen lite arg ut... eller hur?

Minsta lille musen ever... :))

Man vill ju verkligen ogärna ha möss i huset. Och jag som brukar säja att vi knappt har möss i lagårn. Men det ovanligt många denna vinter som tjuväter ur Champis matskål, så jag är jättetacksam för alla era tips på fällor och skumtomtar. Superbra och tack så mycket!!!


Segern är vår...

Jo förresten... För er som undrar vad vi gjorde med vår lille gynnare så kan jag berätta att vi bar iväg honom uti skogen och bad honom stanna där, så får vi se om han lyssnar på oss... :))


Skriv till mig; Paula på Gårdsbacken
gardsbacken@telia.com









5 kommentarer:

  1. Nämen åhhhh så söt den va! Dock 2-0 till er mot mössen!!! Skönt de fick komma ut i skogen igen. Där har de nu säkert krupit ner under någon stubbe och bäddat ner sig:-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får vi hoppas på, så de inte kommer tassande i samlad trupp tillbaka in i huset... Såna här småttingar måste ta sig in var som helst.

      Kram och trevlig helg!
      Btw... granen är utkastad!

      Radera
  2. Victorious against the wee sleekit cow'rin tim'rous beastie (we're a week away from Robbie Burns Night but the reference is appropriate)! I hope he stays in his woodland home. Very cute, but who wants mouse poop in the house?

    I love Google Translate...it is not always good with pronouns and so the story seemed to read that, from the battle in the bathroom, the mouse was telling you that Danny was as fast as hell and could jump high! Now I have that picture in my head ;)

    You guys are brilliant! K.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :))
      Do you really nead google translate anymore? I'm planning to write in Swedish to you ... But... my English is not that good so I need to practice my English. I sure that I have given you at least as many laugh that google has done... :))

      STOR kram till dig!

      Radera
  3. Oh, your English is super good, Paula! I am able to get more words now in Swedish but my vocabulary is still very small. And I'm having to study German now for my trip!

    But please write to me in Swedish and I will try not to cheat :)

    SvaraRadera