torsdag 2 januari 2014

Kommnadolösa promenader...


Jag brukar inte tycka om att gnälla och klaga på saker som man inte kan göra någonting åt, som vädret till exempel... Jag kan inte regndansen och jag kan definitivt inte "görsåattdetinteärsåhalkigtlängredansen"... Tyvärr!!!


Húndarna får sina reflextäcken på sig...

Nu kan jag tyvärr inte hålla mig längre... Nu kommer det, gnället... Gnäll... Klaga... Gnäll... Gnäll... Klaga!!! Det är så regnigt, isigt, halkigt, blött, grått, disigt... Blä!!!! Saken är den att det hela Gårdsbacken bara består av blankis, det finns ingenstans vi törs gå med hundarna nära gården, utan att vara rädda att de ska halka och vi ska ramla... Vi måste packa in dem i bilen och åka ett par kilometer till en skogsbilväg som turligt nog inte är isig.


Hundarna får minst en timmes promenad...

Här kan vi släppa hundarna och de får springa lösa, fria som fåglar. De får sträcka på benen och göra av med springet de har i benen. De busar och jagar varandra och de ser väldigt lyckliga ut... :))


Mycket spring i benen!!!

Jag återkommer om detta med jämna mellanrum. Jag tror att dessa promenader är så viktiga för hundarna. Vi promenerar tillsammans med dem i rask takt, vi försöker att ge hundarna så lite kommandon som det bara är möjligt. De får stanna och nosa, de får plocka upp en pinne och springa och busa med den, de får jaga varandra och framför allt får de springa lösa och inte styras av våra kommandon hela tiden...


Fame dras med i unghundarnas bus...

Med jämna mellanrum söker de själva upp oss och vi kan klappa om dem och prata lite med, därefter får de springa iväg igen. De springer visserligen inte långt ifrån oss, som mest ett tiotal meter före oss, så vi har alltid uppsikt över dem. Vi skulle så klart aldrig tillåta att de jagar vilt eller fåglar, men de har inte det intresset heller. De kan ta upp ett spår, som de följer en liten bit, men kommer snart tillbaka, utan att vi behöver kalla på dem...


Hundarna kommer in och jag klappar om dem...

Vi använder oss ytterst sällan av godis. Enda gångerna är när vi miljötränar dem, typ i stadsmiljö.... då kan vi se om de är stressade eller inte, genom att se om de tar godiset eller inte... Jag vill att mina hundar ska lyssna på mina kommandon utan att se mig som en godisautomat... Jag tycker inte om när jag ser folk som tokmatar sina hundar med godis, kan inte vara bra för deras magar. Jag blir stressad bara av att se på!


-Ville du något?

När vi vänt om och närmar oss bilen så kräver jag av dem att gå efter mig... Mot bilen och vägen. Att gå efter är ett kommando de måste lyda, de får inte framför mig, eller ens på sidan. Så får de gå tills vi är framme vid bilen. Detta för att inte rusa ut på vägen, om det skulle komma bilar! Då är jag hela tiden helskärpt!!!


Detta är nyttiga promenader för hundarna, och för oss...

Reflexvästarna är bra!


Vi sätter på Fame, Lime och Lad reflexvästar eftersom vi vet att det brukar kunna vara jägare ute i skogen och vi vill så klart inte att våra brun/vita hundar ska förväxlas med en räv, usch, så jobbigt det vore... :((

 Efter en promenad som denna så har vi en bunt trötta hundar med oss hem. De kurar nöjda ihop sig och sover en stund, för sömnen är viktigt den också...



Lad har hittat ett favoritställe  i köket att kura ihop sig på...


Paula på Gårdsbacken
gardsbacken@telia.com



9 kommentarer:

  1. hej :)
    såg er på stan idag :)
    gick stadsträningen bra ???
    / kram ulrika v

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Ulrika... Varför kom du inte fram och hälsade???

      Lova att göra det nästa gång!!!

      Kram!

      Jo, det gick jättebra... fast vi går för sällan i koppel med dem... :))

      Radera
    2. jag satt i en bil när ni passerade apoteket, kändes lite påfluget att öppna dörren och ropa på er...
      /ulrika

      Radera
  2. Wow, I feel quite clever because I figured out where to separate your supersupersuperloooong word so I could understand it! You don't often fool me with those any more. This is what Jer does when he's been clever: he points to his head, smiles and says, "See, it's not just for a hat!".

    How fabulous that Fame has gained her strength and lung capacity to this level. That is quite a pack of rambunctious border collies you have.

    Notice I have not raved about Laddie too much....but I LOVE HIM! Well, you know I love them all, of course and it's still Gimmie that needs to come back to the US with me.

    Kram! K.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you, you gave me a really good laugh...
      That "just for a hat" quote was SO funny!!! I must remeber that!
      I'm not surprised that I couldn't fool you with my Extralongstrangewordthing, You are a clever lady!

      It's so nice to hve Lad in our house, he doesn't do anything wrong and he listen at us very carefully. He and Lime have s much fun. I wish you can meet him someday. I give him a hug from you... <3

      Kram!
      /Paula

      Radera
  3. Åh vad de ser lyckliga ut. Väluppfostrade och lyhörda vet jag ju att de är. Skönt att få sträcka ut och få bort springet i benen för att vara lugn och harmonisk inne. Tur att det iaf finns lite snöblask i skogen kvar som erbjuder stadig sprinterväg. Kram till er alla.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ja, det är tur att vi har den här skogsbilvägen där vi kan ta våra promenader. Idag var vi lite oroliga att vi inte skulle ta oss upp för den långa backen med bilen, för att ta oss dit, men det gick, trots att hjulen spann... Volvo , you know... :))

      Snart är glada julen slut, slut, slut...
      Julegranen ksatas ut, ut ut!!!

      Kram!
      /Paula

      Radera
  4. Här nere hos oss finns inte vare sig is eller snö, bara plus grader.... Det är helt galet vad smutsigt det blir när detta gråväder råder. Men is låter inte kul! Härligt för hundarna att f springa av sig ordentligt, vi gör samma med våra hundar och man ser hur lyckliga de blir! Just nu har vi fyra löptikar (en är inte vår) så det blir inte mycket lös springande. Grannen har 6 labbe hanar och vi vill inte gärna ha tjyvparningar med dem eller våra egna.... Ha en härlig helg1
    Kram Anki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anki!

      Tack för din kommentar... :)
      Exakt, man är inte van att behöva torka bort lera och grus från hundarna den här tiden på året, det brukar annars vara fördelen med vintern.
      Visst är det underbara promenader, dessa? Om både min andra hälft och jag själv går så brukar vi gå och prata med varandra, mest hela promenaden... om ditt och datt och hundarna, de får bara, vara... Man måste våga lite på dem. Jag har full respekt dock om jaktinstinkten sätter in hos vissa raser...

      Låter intensivt med fyra löptikar, samtidigt!!! Någon som ska paras?

      Trevlig helg på landet!

      Kram!
      /Paula

      Radera