onsdag 15 januari 2014

Gås på hal is...


Jag har berättat om den enorma halkan som vi har haft på gården en lång tid nu. Men äntligen har det fallit lite snö och temperaturen visar på vintergrader så vi hoppas på och tror att snön fäster i isen. Dagens inlägg ska dock handla om ishalkan...

Gårdsbackens gäss har en plats i lagårn där vi utfodrar dem och där de är på nätterna eller om det är för kallt ute för dem. Oftast så släpper vi ut dem på dagarna så de för gå omkring lösa på gården och när solen går ner brukar de leta sig mot lagårn för att få komma in i lagårdsvärmen. De har inte haft det enkelt i halkan de heller men de brukar oftast vara duktiga på att undvika den, så när som på för någon dag sedan.

Danne och jag hade gjort oss klara för att ta hundarna på långpromenad och brukar, innan vi går, kasta ett öga på gässen och se så att allt står rätt till. Den här dagen såg vi att en fattades och började titta oss omkring. Ganska snart hittade vi honom, han hade irrat sig in i vår stora träningshage och kom nu, på grund av halkan, varken fram eller tillbaka. Ni ser på bilden, extremhalkan... förstå att vi inte har kunnat träna vallning där...


Stackars lille gås...

Okej, där låg han och vi förstod på en gång att vi måste hjälp honom därifrån. Danne började försiktigt att hasa sig fram på fötterna, sakta men säkert närmade han sig. När han precis var framme vid gåsen, han skulle bara böja sig ner för att lyfta upp honom, så började hans fötter glida och han hade inte en chans att stå kvar, han fick vackert glida med...

Jag ropade att jag tyckte att han skulle sätta ner sig på alla fyra för jag ville inte att han skulle ramla huvudstupa, han hade kunnat slagit sig ordentligt, så det gjorde han, gick ner på alla fyra, men fortsatte trots det att glida på isen. Han gled säkert femtio meter innan resan tog stopp vid nätet på hagen.

Så fick han med hjälp av nätet dra sig fram och tillbaka till ingången till träningshagen, väl där tog vi en lång lina som han fick knyta fast sig i. Jag höll i änden på linan och Danne kunde försiktigt närma sig gåsen igen och nu med linans hjälp så gled han inte vidare utan kunde greppa gåsen och bärga honom ut ur hagen och tillbaka till sina polare...


Återföreningen... Här börjar det precis snöa...

Jag skulle kunna ha haft underbara bilder på en gåsräddning, men det var så halt att jag fick stå och hålla i mig hela tiden för att inte dratta på ändan. Jag hade inte en chans att kunna fiska upp kameran och fota. Det blev i alla fall två bilder... en före och en efter räddningen... :))


Skriv till Gårdsbacken
gardsbacken@telia.com



8 kommentarer:

  1. Tur att riddare Dan kunde rycka ut till undsättning.

    MEN jag har sagt det förrut....BRODDAR!!!!! En otroligt bra uppfinning och mycket billig livförsäkring (precis som reflexer). Jag har flera par broddar !!! Det e gjort på ett ögonblick att spräcka skallen likt ett ägg eller bryta en o annan oumbärlig kroppsdel.

    Var rädd om er kära vänner....BRODDAR PÅ!!!!

    Kram på er

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ja, du har helt rätt, vi måste absolut införskaffa broddar, både Danne och jag har redan vurpat... Det räcker!

      Kram!


      Radera
    2. Clas Ohlssons har suveränt bra broddar 99:-/paret, å kan ni tänka er.......de finns i limegrönt oxå;-)

      Radera

    3. Det kan du inte mena!!!
      Tack för tipset... :))

      Radera
  2. Hooray for Danny! Oh, you just can't do anything on ice, impossible. That was a brilliant rescue.

    I'm with Yvonne: spikes! I have tried attachable treads (rubber wrapped around metal springs) and they didn't work well.

    Well done! K.

    SvaraRadera
  3. Absolut...vi har gått med broddar nu i ett par månader....finns inte en chans annars. Har fallit ändå några gånger men gått bra. Vi har ibland haft så halt att Enzo ramlat omkull på plan mark....o dom har ju ändå "fyr-bens-drift". Hälsn Arne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi måste också skaffa broddar, det är ett faktum...

      Och jag tycker det är jobbigt att se hundarna springa på den blanka isen, visst de är smidiga, men ibland tycker jag att de är lite väl oförsiktiga. Jag är rädd att de ska göra sig illa.
      Skönt att det har kommit lite snö nu i alla fall!

      Kram!

      Radera