onsdag 27 augusti 2014

Maria nyckelpiga


En sak slog mig häromdagen när jag rensade trädgårdslandet och träffade Maria där...

Jag fick alltså se en liten, liten nyckelpiga på en av mina blomster och jag hajade till... Detta var den första nyckelpigan som jag sett den här sommaren. Hhmm, konstigt, kan jag tycka!




Jag kommer speciellt ihåg från när jag var liten och våra grannar odlade någon typ av ärtor till deras kossor. I detta enorma ärtland så fanns det hur många nyckelpigor som helst. Jag och min bästa kompis fångade några, okej ganska många Marior, som vi höll som husdjur en stund, de hamnade i en burk med massor av vackra blommor att äta bladlöss ifrån... Mamma befriade dem från burken, som väl var... :)

Är det bara jag som saknar nyckelpigorna?


gardsbacken@telia.com



4 kommentarer:

  1. Har det inte kommit någon invasiv art av nyckelpiga? Harlekin-nyckelpigor? Fast då borde man ju förstås se dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har jag också läst om... De gula med svarta prickar ska tydligen ha tagit över. Fast jag ser ingen sådan heller i trädgården.
      Jag tycker den klassiska sjuprickiga nyckelpigan är så vacker, jag saknar dem!!!

      Kramar till Gotland!

      Radera
  2. Hmmm, now that you mention it, I have not seen one ladybug this summer. The lightning bugs were right on time, and we had some leftover cicadas with their loud and marvelous noise. And less than the usual number of stinkbugs, which is a blessing.

    But no ladybugs! I do love the cosmos in the photo, also. Big (and bug) hugs to you all! K.

    SvaraRadera
    Svar
    1. So they haven't emigrated to the States then? I miss them a lot, they are so Beautiful, maybe next summer they will be back, I hope at least.

      Sköt om dig!

      Radera