måndag 11 augusti 2014

Tuppar och tuppakaka


Jag hade plockat gräs åt hönsen och tupparna och blev kvar i hönshuset några minuter extra... Vi har för tillfället två vuxna tuppar i hönsgården, Stortuppen och hans "deputy" och det är verkligen intressant att kolla på när dessa två tuppar fjäskar för hönsen...


Stortuppen till vänster och deputyn till höger...

De pockar och lockar och vet inte riktigt hur de ska kunna ställa in sig nog väl hos damerna, men deras uppvaktning lönar sig och hönsen känner sig trygga under deras beskydd.


Efter mitt besök i hönsgården så fortsatte min trädgårdsvandring till trädgårdslandet och jag stannade upp vid hallonriset... Jösses vilka hallon!!! Kvistarna har till och med fallit omkull på grund av tyngden av alla bär... Jag måste plocka in dem snarast. Jag kastar även en blick emot en av rödvinbärsbuskarna och ser vackert röda bär. Mmmm, jag går in och hämtar en bunke som jag snabbt fyller med vinbär...

Från besöket hos mina tuppar så får jag associationer till att baka en tuppakaka av de vackra rödvinbären och jag gör slag i saken...


Jag vispar ägg och socker

Jag smälter smör

Jag blandar i smöret och mjöl i ägg- och sockerblandningen

Jag häller upp smeten i en smord långpanna och strör på vinbären...

Efter drygt tjugo minuter i 200 graders ugn så blev kakan så här... :))

Serveras bäst med en liten klick grädde eller varför inte varm med lite vaniljglass...


Avslutar med en bild på gårdagskvällens fulla måne och speglingen i sjön...


Godnatt mina vänner!!!




gardsbacken@telia.com







3 kommentarer:

  1. Hej på er!
    Men ååå vad gott det ser ut det riktigt vattnas i munnen ju, man kan nästan känna doften ända hit, mums!!! Vad avundsjuk jag blir på alla dina hallon, har en jätte hallonhäck hära på gården. men trots all bevattning så blev skörden endast 5 hallon. Jo du läste rätt....... Det har varit så extremt varm här(som övriga Sverige) så allt har torkat bort, och igår fick vi äntligen en hel del regn här :)). Så kanske har man tur att det blir några fler hallon till hösten. Ha det så gott. Kramar till er alla Mvh/ Lena å Daphne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lena!
      Fem hallon... bättre än inget... ;))
      Skämt åsido, tråkigt när inte bären växer till sig som sig bör. Jag tycker det är märkligt att mina trädgårdshallon är så fina, så varmt och torrt som vi har haft och jag har inte vattnat hallonriset en endaste gång i sommar. Jag har dessutom hört att det finns ganska gott om skogshallon men att bären är små.
      Vi har varit ute i skogen och kollat lite efter blåbär, de verkar också vara många men inte så stora bär.

      Kramar till dig och Daphne!

      Radera
  2. Mmmmmmhhhh Yummie :-) Have a great day! Hug! Nastassja

    SvaraRadera