onsdag 6 augusti 2014

Små vaktelbäbisar...


Gårdsbackens blogg har handlat väldigt mycket om hundar den sista tiden medan alla andra djur på gården har kommit lite i skymundan, det måste jag ändra på... :))


Vaktelkycklingarna är galet små och söta... <3

Visst kommer ni ihåg mina vaktlar som jag köpte i våras? Tio osorterade veckogamla kycklingar, som sedemera visade sig vara åtta!!! tuppar och endast två höns. Men de två hönsen har värp ägg så det knakar och vi kalasar och lyxar med vaktelägg till frukost lite nu och då.


Liten men naggande god...

Jag stoppade även ett gäng vaktelägg i äggkläckaren för en tid sedan, men hade inte alltför stor tilltro till att kycklingar skulle utvecklas ur äggen, men se så fel jag hade. I förrgår så kläcktes nämligen fem små, eller rättare sagt fem PYTTESMÅ vaktelbäbisar. Det är japanska vaktlar jag har och de har inte ruvningsinstinkten kvar, därför känner jag att det är okej att kläcka dem i maskinen.


Trots sin ringa storlek så är aptiten god!

Ni kan inte tro hur små de är när de kläcks, och hur söta de är, verkligen söta som socker. Det är svårt att förstå hur de ska klara sig. De fick stanna i kläckaren ett par dagar för att bli riktigt torra, därefter så flyttade jag dem till en kartong, med spån i botten och vatten- och matskål. Men hur utfodrar man så extremt små kycklingar? Jag krossade hönsmat i morteln och blandade ut med vatten och det verkar som att de köper min matblandning för nu är de ett par dygn gamla och äter bättre och bättre för varje dag. De får även lite fin sand och lite fil i matblandningen och jag klipper färskt gräs i små, små bitar och ger dem...


Fame passar småttingarna... <3

Kartongen med vaktelbäbisarna har fått flytta in i köket och de välkomnas av dogsen, speciellt Fame är förtjust i fåglar. Hennes ögon blir säkert dubbelt så stora när hon får bekanta sig med småttingarna och när hon slickar sig om munnen får jag säga ett bestämt nej... ;))


Nej Fame, middagen är inte serverad... ;))

Då får vi se om några veckor vad det blir av dessa små... fem tuppar kanske??? :))


Jag fotade en av kycklingarna tillsammans med en enkrona så att ni kan se hur
små de egentligen är.

 Så har gården alltså blivit lite, lite större... :))



Det är så roligt att vara på gott humör...
Man blir så glad av det... :))



gardsbacken@telia.com



4 kommentarer:

  1. They look adorable <3 Have a great and sunny day! Hug! Nastassja

    SvaraRadera
  2. Hej! Dom är verkligen jättesöta men ja ryser då jag ser dom.. För jag har kläckt vakltar med en gång och aldrig mera vart jättesjuk när jag hade dom och dom klarade sej inte för mig huvva det var jättehemskt.. Enklare med kycklingar och ankor :)

    SvaraRadera
  3. Fame är så gullig, man vill ju ha henne. Och de små bäbisarna. Jag kommer snart att flytta till Gårdsbacken jag med. Det är för skönt där. Man glömmer allt ont i världen, när man läser bloggen. Tack för det.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Små, små juveler... och Fames min när hon tittar på de små är bara helt obetalbar! Men hur stora kommer de att bli? Finns det nån annan sorts vaktel som värper? Var kommer arten från, från början så att säga?

    SvaraRadera