söndag 6 januari 2013

Vintervallning


Äntligen börjar min förkylning lätta och idag har jag varit ute på första dagen på några dagar. Hostan är retfull och ihållande och jag har snytit mig så jag har sår under näsan. Men man blir riktigt less på att bara vara inne och kurera sig... Jag älskar ju att vara ute!



Man försöker att fylla snöstyrarn så mycket det bara går!!!

Vädret var väl inte så där superfint idag, solen lyste definitivt med sin frånvaro och det var så dimmigt och grått att det kändes som ett lock låg över byn. Men det har varit milt och uppehåll vilket är bra nog tycker jag.


Det kom en del på bryggan som måste skottas bort...


Snön bortskottad... :))

Jag tänkte jag skulle visa er vilka mängder snö som rasade ifrån vårt lagårdstak dagarna mellan jul och nyår... Vi tog några bilder på all snön som rasat och sedan några efter vi styrt undan all snö. Det blev ett antal överfulla snöstyrare som vi fick styra bort... :)) Här behövs inget klippkort på gym inte... :))



Rejält med snö hamnade framför porten in till lagårn... :((

Nu är det framkomligt till porten igen... :))

Idag tog vi alltså en långpromenad med hundarna, vi gick i i lugn och ro för att inte ta ut oss efter förkylningen, Danne har också varit risig. Det var underbart att komma ut i friska luften, Oj, vad jag saknat det! Hundarna skuttade och sprang som vanligt av lycka att få vara med...


Hittar de en pinne så tycker de om att tampas om den en stund...

Ursäkta min tumme! ;))

 Vi har fina vintervägar att gå med hundarna, det bästa är om man slipper gå efter de trafikerade vägarna så hundarna får springa fritt och man inte behöver vara rädd att det kommer bilar. Jag tycker mycket om promenaderna när hundarna får springa lösa.

Dubbel lycka för hundarna idag... Danne ordnade gårdsplanen så han kunde ta ut fåren och valla med hundarna. det var ett tag sedan sist, men en välbehövlig viloperiod för dem ändock. Deras kroppar behöver vila för att återhämta sig fysiskt, så klart... och vi har ju kört, speciellt Fame ganska hårt i sommar och höst. Men ni kan förstå hennes lycka när hon förstod vad som var på gång...



Vi kan använda oss av gårdplanen när vi vallar på vintern.

Lite ringrostiga var dom allt, både Fame och Gimmie... :)) Men ganska snart hittade de tillbaka i en schysst stil som behövs för att valla i relativt trång hage. Det finns faktiskt många saker man kan träna på ett begränsat ytrymme. Fame är ju lydigheten själv personifierad så Danne behövde bara muttra lite om han när han tyckte att hon slarvade.


Fame kommer snabbt in i hennes sköna stil...

Gimmie däremot kan ju så mycket själv, så där fick han muttra lite högre... :)) Gimmie är ju åtta år nu och vi ser att hon börjar ha lite lätt att lägga på sig, viktmässigt. Hon behöver definitivt röra på sig, hennes vallningsstil såg lite ansträngd ut... :)) Det är absolut ingen fara men det är bra om man är lite uppmärksam på att de har betydligt lättare att lägga på sig när de blir äldre... Men så är det ju med oss, people, också... tyvärr! ;) I Gimmies fall gör det ju faktiskt inte så mycket om det går lite lugnare än i yngre dar ;)



Gimmie är an vallhund som kan mycket själv... ;)


Om det inte kommer en massa snö nu framöver så kommer vi förhoppningsvis att kunna erbjuda lite vintervallning igen. Det ska bli kul att köra igång igen... :))


About Champis



You people, who visit our blog and want some information about 
Champis -the herding rabbit,  Please write "Champis" in the box,
in the upper right corner of the page. and you will find information
 about this Big little rabbit  :))


Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar