söndag 17 februari 2013

Implantationen


Helgfrukostarna är heliga på Gårdsbacken. När djuren inte tillåter oss att sova längre på våra lediga dagar och vi masat oss upp från sängens varma behagliga känsla så brukar Danne vara den som klär på sig och går ut med dogsen och utfodrar djuren i lagårn...



En STOR kopp te till frukost är inte fel... :))

Jag är väldigt tacksam för detta då jag oftast kan vara lite frusen på morgonen. Istället tänder jag upp braskaminen och börjar förbereda för en mysig helgfrukost. Ibland kan vi slå på stort och göra "engelska frukostar" med bacon, toast och stekta ägg och tomater, men i helgen nöjde vi oss med rostat grekiskt lantbröd med ost och skogsbärmarmelad och en stor kopp nybryggt te till detta... :)) Ett litet glas med en fräsch blåbärsshot piggar upp lite extra...

Vi sitter länge och äter vår frukost och pratar bland annat om vad vi ska göra under dagen till exempel. Idag planerade vi att Danne skulle göra klart dörren till förrådet och leta fram tak och golvlister och även dörrfoder till förrådet. Han skulle även skumma runt dörren så det blir tätt, därefter kan vi ha luftvärmepumpen på hela tiden då ingen värme smiter ut i glipor runt just dörren... Då kan vi också spackla, slipa och måla väggarna och det är mitt jobb. På det viset fortsätter vi diskutera dagen tills vi har fyllt den till bredden med göromål... :))



Gimmie bjuder in Fame till bus hela tiden...

Fame går nu in i sin tredje dräktighetsvecka och vi kan fortfarande inte se någonting alls på henne. Om det är någonting som skiljer sig lite från vardagen så skulle det kunna vara att Gimmie fortfarande är väldigt busig med Fame. De brukar ju bli extra busiga med varandra inför och under löp men jag tycker att det brukar lugna ner sig efter löpet men än så länge fortsätter Gimmie med samma enträgna inviter till bus med Fame, det är nästan att man kan se på Fame att hon tycker morsan är lite väl på ibland... :))



Lekte lite med en bild på Famen...

Det är visserligen inget konstigt att vi fortfarande efter drygt två veckor inte ser något tecken på dräktighet. Det är nu, den här tredje veckan som hon går in i, som eventuellt medför att tikarna kan må lite illa, matvägra och kanske även kräks. Man kan dessutom eventuellt se en gråvit, luktfri flytning från vulvan under den här tiden. Det är nämligen nu som äggen (zygoterna) ska fördela sig jämnt mellan livmoderhornen och färsta vid livmoderväggen. Detta kallas för implantationen. Man kan läsa lite olika men detta sker grovt räknat mellan 15 och 22 dagen. Embryot som ännu bara består av ett antal celler är ca 5 mm långt. Det är även nu som en moderkaka bildas vid varje foster. Den här fasen i tikens dräktighet är extra känslig och man ska ta lugnt med dem. Inte utsätta dem för onödig stress eller motionera dem för hårt.



Dogsen sitter utanför dörren som två ljus och väntar på oss inför promenaden...


Trots att vi jobbat på i vårt blivande förråd hela helgen så måste hundarna självklart få sin promenad i alla fall. Dom vet så väl att när reflexvästarna kommer fram är det långpromenad på gång. Detta är deras  högtidsstund på dagen den här tiden på året...

Vad värre var... Jag hörde ljudet långt innan jag såg eländet! Nu har de anlänt igen!!! Skogsmaskinerna! Nu är de ända inne i byn med sina förskräckliga maskiner. Och rent tar dom...




Här är trailern... :((

Vi stannade en stund och tittade på eländet. Just nu så höll de på att ta ett skifte precis vid byvägen. Vi stod och såg på när skogsmaskinen greppade tag i enorma granar och tallar som säkert är upp emot etthundra år gamla, det tog maskinen ett par sekunder att såga ner och typ tio sekunder att kapa upp ett sådant träd. Bara på vår dryga timmes promenad så hade dom hunnit avverka en stor bit av skiftet...



Träden föll som käglor framför våra ögon... :((



-Och jag som har slut strösocker...
Jag får låna av grannen...




Gårdsbacken
Paula Lundberg & Dan Westman
# +46 706597199




5 kommentarer:

  1. Trycker hårt på GILLA knappen om era mysiga frukostvanor o trevliga samarbete. Bilden på Fame ser ut som en sån där 'paint by numbers':-))Stort ogilla om skogsmaskinerna. Kramelikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :))
      Nu blev bilden på Fame inte lika fin längre... :(
      Hmmm, paint by numbers, jojo!

      Kram!
      /P

      Radera
    2. Det var faktiskt inget negativt. Jag tycker om sådana djurbilder, de känns upplyftande fräscha lite out of the box om du förstår vad jag menar. Jag hade gladeligen köpt en sån direkt om jag hittat den i en affär!!! Önskar att jag vågade ta ut svängarna så i mitt skapande.

      Radera

    3. Jag skojade bara..
      Själv såg jag framför mig en pbn-tavla på en häst som jag målade i väldigt unga år och gav mamma som present. Hon hängde upp den på väggen, förmodligen bara för att vara snäll... :))Den var INTE snygg kan jag säga.

      Kram!
      /P

      Radera
  2. What a companionable breakfast you described! Most important meal of the day.

    Our critters do not subscribe to the notion of sleeping in, although Matty is content to stay in bed with us for a little bit on Saturday morning. And it does not give us motivation to get out of bed with a big, warm border collie tucked in between us. Kitty arises at our usual 04:45 and meows in various nuances and walks all over us until someone gets up.

    Of course, I hope daily for the grand news that Fame is pregnant! I think the photo of Fame is wonderfully Warholesque.

    Kram! K.

    SvaraRadera