lördag 13 juli 2013

Fina Vilhelmina

Jag lovade att återkomma med lite text och bilder från min lilla födelsedagstripp till fina Vilhelmina... :)) Vi brukar alltid stanna till i Vilhelmina när vi åker upp till Stekkenjokk för att fjällvandra men tyvärr så är det ett par år sedan nu, så en dagsutflykt till detta lilla trivsamma samhälle kändes som ett perfekt utflyktsmål på min födelsedag.



Trots att Vilhelmina är ett litet samhälle så har de massor att erbjuda...

Jag kommer nu att bildbomba er med bilder från min födelsedag, det kommer att bli en salig blandning med allt från goda bakelser till fula loppisfynd. Håll till godo!


Efter att ha spenderat ett x antal pengar i byns sportaffär, (Danne hittade bland 
annat ett par supersnygga springskor för halva priset och jag gjorde också några
fynd,)  gick vi så klart till byns anrika konditori Stenmans...
 

En Räktoast med handskalade räkor och en egentillverkad goröra smakade
ljuvligt när vi hade börjat bli lite hungriga. En perfekt födelsedagslunch!


Hundarna fick så klart vara med vid lunchen då konditoriet har en uteservering
en våning upp. Lime hade fin utsikt därifrån ner på trafiken och på gående efter
trottoaren...

Efter det att vi smörjt kråset så tog med med hundarna på en promenad
"på stan". Det är byns huvudgata som har en hel del att erbjuda. Jag var tvungen
att fota en del roliga affärsskyltar som vi kunde se...


Byns trafikskola är förmodligen lika anrik som konditoriet... Om ni kommer till
Vilhelmina någon gång så måste ni titta in i deras skyltfönster som förmodligen
är Sveriges fulast skyltade skyltfönster. Jag fotade det men det blänkte så mycket
att man knappt ser någonting... :))


Eftersom det var min födelsedag så shoppade jag loss... :)) Ja, nu har inte bilden
någon koppling till mitt shoppande utan är en kul bild bara... Vi var in i en present-
butik där man främst kunde köpa hantverk och marmelader, tunnbröd, choklad
och dyligt och så mitt i butiken... i ett glasskåp... kunde vi hitta sexiga underkläder.
Vi var tvungna att kolla till ett par gånger innan vi verkligen insåg vad skåpet
innehöll. U-string kallades de tydligen... :))

Nu hade vi promenerat en bra stund på stan och är det ens födelsedag och man
har Sveriges godaste konditori inom räckhåll så är det klart att man besöker
det två gånger på samma dag... Nu skulle frossas födelsedagsbakelse...

Lokaltidningen känns precis just väldigt lokal... :)) I Vilhelmina finns även
ICA-tallen, som är ett litet varuhus. Här brukar jag alltid fynda både lite nya skor
och diverse annat... Det är jätteskoj att gå där! Vi promenerade även omkring i
kyrkstaden där det finns många gamla vackra byggnader och i många av huset
ryms loppisar, caféer, hantverk, konstutställningar och dyligt... Supernice!!!

Efter att ha gått omkring i stan ett x antal tinnar så jumpade vi in i bilen igen
för att uppsöka ett par stora loppisar som vi alltid besöker när vi är där... På
vägen till loppisen så såg vi denna mycket udda "bil". Och det är just detta som
är så skoj med denna landsbygd, här kan man träffa på diverse udda prylar... :))


Loppisar ja... Skulle ni betala 95 kronor för denna? Nej, inte jag heller!!! Det är
allt svårare att göra fynd på loppisar idag än det var för ett antal år sedan... Nu
anser jag att det är en konst att gå ut från en loppis utan att ha köpt någonting
och jag lyckades nästan... det blev ett liten får för en femma... DET var ett fynd!

Jag menar vem... kommer att förbarma sig och köpa denna förskräckliga... sak?
Det finns massor av grejer som man inte för sin värld kan begripa hur någon
ens kan ha tillverkat skräpet...

Näverbergets jaktlag har förmodligen lagt ner verksamheten och skänkt alla
knivarna till loppisen... :))


Trots att ha gofikat ett par gånger under dagen så började våra magar konstigt 
nog kurra... Nu var vi riktigt sugna på en nice middag... och vi hittade det
perfekta stället! M bergmans Fisk, där jag beställde in...


...deras SM-tallrik. De har vunnit SM med dessa tre varianter av lax och
tillsammans med en underbar kall potatissallad smakade det ljuvligt!!!



Danne gick på Vilhelminapizzan, där innehållet var rökt renstek, fjällkantareller
och västerbottensost. Jo då, den smakade också bra... :)) Utanför restaurangen
hade ett tåg från Inlandsbanan stannat till och de resenärerna åt också här...


Det är så trevligt att göra utflykter när hundarna kan vara med... Nu var det
återigen dags för dem att få komma ut och rasta sig och sträcka på benen. Vi
hittade det allra finaste ställe vid en sjö där vi kunde dricka en god kopp kaffe
och hundarna kunde svalka sig i vattnet. Hur kan en så vacker sjö som denna
få står helt orörd... inte en stuga runt hela sjön? Vilken skatt!!!


Nu började klockan bli mycket och dagen hade varit lång och händelserik, men
det var inte slut ännu på äventyret. Vägarna hitanför Vilhelmina har flera vägarbeten
så vi bestämde oss för att ta en senväg hem... Kanske skulle vi få se en björn? En
timmerbil har här tagit upp hela vägen och chauffören skulle ha oss att köra ner i
diket för att komma förbi, men vi blåvägrade då vår bil är så låg, det tog honom
sedan fem sekunder att ratta undan timmerbilen så vi kunde smita förbi...
Vad säger man? 

Till sist vill jag tacka den person som lagt ut denna i skogen så vi i alla fall
kunde säga att vi sett en björn... :)) Nu kan man ju visserligen undra vem och
varför man lägger ut en sådan här i skogen "in the middle of nowhere" :))


Jag hade en superduper födelsedag!!!


12 kommentarer:

  1. Wow Vilken underbar dag ni haft. Å så mycket gott ni inmundigat. Jag föll för Dannes pizza som lät och såg helt ........vänta...... måste torka tangentbordet.......helt enkelt supergod!-)) Det där med loppisar, så tycker jag att det över lag e mest skit när de e stationerade lite utsocknes. Ha det gott. Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Ja, det hade vi verkligen!!!
      Och man har inte roligare än man gör sig...

      Kram!
      /P

      Radera
  2. Happy Belated Birthday, dear Paula!

    What a nice day trip with lots of fika and fun shopping. I, too, thought Danny's pizza looked super good. Ah, he was probably glad not to follow the American etiquette (or lack thereof) of "Would you like to try some?" later followed by "Are you gonna finish that?". :)

    Ha en trevigt helg! Miss you! K.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank you Kelly and we miss you to. It's very quite in our house nowadays, you know... ;)

      Jag tar resten på swedish... :))
      Måste förklara Kellys kommentar...

      Det var så här:
      Jag berättade för Kelly att när jag var i Carlifornien och gick ut på restaurang tillsammans med min faster och ett för mig då rätt okänt par. När vi kom till efterrätten beställde vi fyra olika desserter. Jag kommer ihåg att min faster sa till mig att jag skulle fråga om paret ville smaka av min dessert...? Hhmmm, kändes helkonstigt för mig... Kelly tittade på mig och sa... Jaa, vilket var konstigt? Det är ju så vi gör "over there". Innan man påbörjar att äta oavsett mat eller efterrätt så frågar man om någon vill smaka av det man har på tallriken. Och inte nog med det... när man sedan har ätit och någon har lämnat mat på tallriken så kan man fråga om denne person ska äta upp maten eller... Har den inte för avsikt att äta upp så kan få matresterna som den personen har lämnat på tallriken... varför man nu skulle vilja ha det??? Detta ska visst hellre vara en regel än ett undantag... :)) En smärre kulturkrock!!!

      Kramar till dig vännen!
      /P

      Radera
  3. Happy Birthday Paula!

    http://i218.photobucket.com/albums/cc229/Taffycat_bucket/Birthdays/country-vet-border-collie-puppy-mdn-1.gif

    Kram!
    Timea and the boys

    SvaraRadera
    Svar

    1. Thank you Timea, how sweet of you... <3

      Kram!
      /Paula

      Radera
  4. Stor grattiskram i efterskott!
    Vilken underbar födelsedag, o massa god mat.
    Goy hälsar med en blöt puss!
    Annelie & Goy

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tack... en blöt puss från Goy, Vilken födelsedagspresent!!!

      Kramar till er!
      /Paula

      Radera
  5. Du är varmt välkommen förbi med tips och idéer för att styla om vårt skyltfönster, vi bjuder på kaffe! /Trafikskolans kontorist Anna

    SvaraRadera
    Svar

    1. Hahaa!!
      Tack för dagens godaste skratt... :))

      Så ni har inte skyltat om ännu?

      /Paula




      Radera
  6. Jag har stylat om en aning nu... ;) men vad annars kan vi ha i skyltfönstret? I dagsläget har vi en antik tramp-moped, ett urgammalt trafikljus och ett foto på vår grundare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)
      Det tar sig...
      Det låter onekligen lite antikt över lag kan jag tycka. Jag skulle ha gjort en STOR canvastavla, typ, av ett vackert foto över era vackra omgivningar, ni kanske skulle kunna utlysa en fototävling på samhället, och vinnarens foto får bli tavla i skyltfönstret. Med rätt belysning, spottar, kan det bli hur snyggt som helst. Därutöver behöver ni inte så mycket mer. Man skulle kunna ha en mindre "tavla" "skylt" också, där ni skriver aktuella erbjudanden, eller bara, Välkommen in, men där är det viktigt att den uppdateras. En STOR vas med snygga fräscha blommor, som matchar tavlan, skulle kunna ställas framför den. VIKTIGT däremot att byta ut, kanske både tavlan och blommorna ett par gånger om året. Ert fönster skulle kunna bli omtalat på byn... :) Det blir jättespännande att titta förbi i sommar och framför allt titta in i ert nya skyltfönster ;)
      Lycka till!

      /Paula på Gårdsbacken

      Radera