tisdag 9 juli 2013

Surströmmingspremiär för Kelly...

Jag måste skriva några rader till er fast jag egentligen är jättetrött... :)) Kelly har nu lämnat Gårdsbacken och vi saknar henne redan... Vilken underbar kvinna och vilka fantastiska dagar vi har haft tillsammans!!! Vi har haft roligt!!!

Kelly och jag hade aldrig mötts personligen tidigare utan blivit bekanta genom min blogg och ni som följer Gårdsbacken känner säkert igen henne genom hennes kommentarer på bloggen. För ett halvår sedan nämnde jag för henne; -Kom och hälsa på oss på Gårdsbacken, vet ja! Och Kelly tog fasta på mina ord och bokade biljett över Atlanten med destination Gårdsbacken och hon har nu varit här i nästan en vecka... :)) Idag skjutsade vi henne till flygplatsen och tog adjö av henne med tårar innanför ögonlocken... :(


Vi kanske hade skrämt henne lite gällande surströmmingen... ;))


Kelly är en amerikansk kvinna med underbar humor... Ibland har vi skrattat så vi legat raklånga och vridit oss av skrattsalvor. En kvinna full av bus och hon blev med ens en del i Gårdsbackens familj... :))


Men modig som hon är så...


Jag tänker återkomma med mer text och bilder från veckan som har varit, ikväll tänker jag berätta om Kellys möte med surströmmingen...the fermented herring... :))

Saken är den att varken Danne eller jag tycker surströmming är speciellt åtråvärt, det ska i så fall vara den allra minsta lilla bit tillsammans med tunnbröd, potatis, lök, cremé fraiche och så vidare, då kanske den kan slinka ner... Men får man besök ifrån väst som aldrig tidigare hört talas om denna, för många, delikatess så känns det som om man bara måste introducera den.



Danne öppnar burken väl instängd i plastpåsar...


Sagt och gjort, nu återstod endast dagen för hemfärd, vi hade tidigare under veckan ätit allsköns god mat, så vi drog inte ihop ett surströmmingsparty utan nöjde oss med att köpa en liten burk Röda Ulvens sura strömming, årets inlagda då fjolårets visade sig vara dyrare... :))

Vi stannade till, in the middle of nowhere, där Danne med plastpåsar runt burken för att förhindra att surströmmingssky skulle skvätta ner hans kläder, öppnade den... Kelly stod på behörigt avstånd... :)) Vi hade funderat på ett avstånd på hundra meter till att börja med, men modiga Kelly, stod endast på några meters avstånd till den öppnade surströmmingsburken... tills dess att hon kände doften/lukten/stanken... Då minsann drog hon... Långt!!!



-Kelly!!! Vill du verkligen inte smaka?

Jag hade bestämt mig för att smaka på den underliga fisken som för så många anses som en delikatess och gjorde det också men jag måste säga... Hur kan man tycka att detta är gott? Lär man sig äta den? Det kan knappast finnas något mitt emellan, endera älskar man smaken eller så avskyr man den...


Stackars Kelly... :))

Kelly fick i alla fall ännu en upplevelse att ta med sig hem till staterna, den kanske inte var så positiv men vad då? Roligt hade vi i alla fall... :))

Vi köpte en förpackning Nyåkers pepparkakor till Kelly också... För vi är ju egentligen ganska snälla på Gårdsbacken... :))



Gårdsbacken
Paula Lundberg & Dan Westman
# +46 706597199
 
 
 
 

9 kommentarer:

  1. Oh my god, what have you done? Scared that poor woman so that she´ll forever be traumatised and remember sweden with disgust;-)

    She sure is a happy and lively woman with a great sense of humor. But on her next visit I wish to join and follow in some of your adventures :-)

    Can´t I also be adopted by Gårdsbacken for a week or two??

    Stor kramelikram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Nonne, for sticking up for me! Do you see how they tried to use the gingersnaps to appease me? K.

      Radera
  2. Ett tillägg: Surströmming är precis som sardeller eller anjovis, kräver rätt tillbehör för att kunna räknas som föda;-) Det luktar dock värre än det smakar. Jag kan då inte alls med nåt av dem:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite skraj var hon allt, för att eventuellt bli dålig inför flygresan, det var därför vi hade planerat ett säkerhetsavstånd på etthundra meter från öppningsområdet... :)) Men modig som hon är så stod hon relativt nära och tyckte till en början att det kändes okej... men det var innan lukten hade nått fram till hennes näsa med full kraft!!! Därefter flydde hon med stora steg... :))

      Kram och tack för senast!
      /P

      Radera
  3. Vadå surströmming. Det är ju ganska gott, jag har ett problem
    Med all strömming, och det är benen, så jag äter gärna rommen med allt tillbehöret. Det är bara jag, som äter det i våran familj.
    Kram från en modig danska
    Gitte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gitte!

      Nu är jag inte så hemma på den sura strömmingen med visst kan man köpa filéer också? Det tror jag nämligen att detta var. Nu smakade jag visserligen endast en anspråkslös liten bit men det såg i alla fall ut som filéer och jag kände inga ben...
      Jag funderar på om man kan lära sig att äta surströmming? Jag tycker i övrigt mycket om fisk och väljer nog hellre det än kött när jag äter ute.

      Brukar ni äta surströmming där nere också? Nog är du modig allt... :))

      Kram!
      /P

      Radera
  4. I am home, dear friends, and had a good trip back. Now I must stay awake for a few more hours and I'll be back on track. The Chokladbollar will make me quite popular at work tomorrow...all 11 of them...did I not start with 12? ;)

    Oh, I laughed until I cried reliving our FBH experiment of yesterday through your post. Wow!

    From America with love! K.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Good to hear that America got you back...
      There was certainly 12 chokladbollar to start with, where could the last boll have gone? :))

      We sure did have a really good time together... :))

      Kram!
      /P&D

      Radera
  5. Kul! Vad roligt! Mvh Christoffer Öberg, VD, AB Nyåkers Pepparkakor

    SvaraRadera