lördag 18 februari 2012

Världens modigaste kanin!

Kaninen Champis verkar fortfarande vara av intresse för många, så jag känner nästan att jag är skyldig, alla läsare, som kommer in till min blogg, lite information angående honom. Varje dag har jag många olika nationaliteter som tittar in på bloggen för att söka lite fakta om Champis.


USA verkar älska Champis -den vallande kaninen. Det är det land som vi fått absolut mest respons ifrån. Vi har fått många fantastiskt välskrivna och snälla mejl. Det värmer vårt hjärta när vi läser dessa mejl om hur vår film om Champis har glatt många människor runt om hela USA.

Nya Zeeland är ett annat land som visat och fortfarande visar stort intresse för kaninvallning. Rätta mig om jag har fel, men Nya Zeeland är ett land med mycket får och många vildkaniner, kanske därav deras intresse. :)) För oss känns det extra exotiskt att få männsiskor så långväga ifrån in till oss på Gårdsbackens blogg.
Verkligen jätteroligt, känn er välkomna in till vår blogg!!!
Jag vill berätta lite mer för er om Champis, för jag antar ni vill veta. Champis bor tillsammans med ett sextiotal tackor och några baggar i ett stort fårhus. Som jag tidigare berättat finns även några frigående höns och deras beskyddare, tuppen, i fårhuset. Champis älskar att hänga tillsammans med hönsen. Han ligger gärna nära någon höna när hon tar sitt sandbad. Ibland ser man honom trycka in sin lilla nos in i hönsens fjäderdräkt bara för att få, och ge lite ömhet.

Som man förstår när man tittar på filmen där Champis vallar fåren, så har de en väldig respekt för honom. De flyttar sig snabbt undan när Champis kommer emot dem, och gör de inte det, får de ett litet nyp i endera benen eller så i nosen. För att de skall flytta sig för honom, det kräver han... :)) Samma sak händer i fårhuset... Där är han boss... Ibland när gårdsfolket kommer in i fårhuset står hela fårskocken inklämda i ena halvan av de väl tilltagna ytorna, och i den andra halvan där huserar en kanin, alldeles själv. Han har med andra ord, tryckt in hela fårskocken i ett hörn... för att få den andra halvan för sig själv. Han är verkligen speciell, käre store lille Champis.


Avklädd in på bara skinnet...

Här på Gårdsbacken börjar vi närma oss lamning. Det blir tidig lamning även i år. Nu är det endast några dagar kvar till den första ska lamma. Vi har klippt alla lamningstackorna. På bilden här ovan kan ni se en av tackorna när ullen är klippt. Det gröna är från märkningen av baggen när han betäckte tackan. Vinterullen är inte speciellt vacker då mycket skräp från hö och ensilage har fastnat i den. Vi slänger faktiskt bort den ullen. Eftersom vi har så få tackor också så blir det inte så mycket ull. Tackorna tycker det är skönt att bli klippt och står oftast snällt medans man klipper dem. Vi tycker det är jätteviktigt att ha tackorna klippta innan lamningen. För det första blir det så mycket enklare  för lammen att hitta juvret.


Jag fick en semla på Alla Hjärtans Dag!  <3




-Är du världens modigaste kanin? Frågar jag Champis.
-Jag är rädd för det, svarar han...
;))





Gårdsbacken blog is written by Paula Lundberg & Dan Westman
Please contact Gårdsbacken
# +46 706597199




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar