torsdag 21 november 2013

Gifali


På Gårdsbacken har vi haft fler än en hund i många år. Egentligen är det mest praktiskt med bara två, men vi ville absolut ha en valp efter Fame så därför fick hjärtat tala före det praktiska.


Tre generationer

Det blir verkligen mer opraktiskt när man, till exempel, ska ha med hundarna i bilen, när man har tre stycken. Vi vill inte gärna klämma in alla i stora buret bak när vi åker lite längre sträckor, det blir för trångt. Då ställer vi in ett rejält Varikennel bur i baksätet och låter en av hundarna sitta där. De brukar få alternera om burarna, Varikennelburet är nog så litet att sitta i en lång stund. De måste kunna få sträcka på rygg och ben. Alla burar resulterar i att vi har väldigt lite utrymme att lasta grejer på... Tur vi har takboxen!




Dogsen efter byvägen...


Det är dessutom lite svårare att ha ögonen på tre hundar på promenaderna, istället för "bara" två och eftersom man har fullt ansvar för sina hundar så kan man inte bara släppa dem vind för våg. Jag tränar mina hundar dagligen att gå efter mig, då är dom så klart lösa. Jag känner att om de går efter mig så har jag mer tid att agera om vi skulle stöta på någonting... typ grannen när hon är ute och tränar sina hästar eller dyligt. Så när jag inte har hundra procentig koll på dem så måste de gå efter mig, typ vid vägkrön, kurvor och så vidare...



Gifali... <3

Däremot vet ju ni som följer min blogg att jag vill att dessa promenader ska vara avkopplande för hundarna och innehålla så lite kommandon från mig som möjligt. Men att också lägga in ett stanna till dem alla, med jämna mellanrum skadar inte. Det behöver inte vara "skarpt läge" för att de kan få stanna upp några sekunder och titta på mig.

Jag har dessutom kommit på en jättebra idé. När jag är ute med alla tre, istället för att ropa:

Giiiimmiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Faaaaaammmmme... och
Liiiiimmmmmmee... så ropar jag

Gifali!!!

Då vill jag att alla tre ska komma samtidigt och jag tror att de börjar fatta, dessutom tjatar man inte sönder deras namn... :))

Fiffigt va?


Kontakta Gårdsbacken
gardsbacken@telia.com



12 kommentarer:

  1. Det skulle bli PiMoKaBe här ;-)

    SvaraRadera
    Svar

    1. Eller KaMoPiBe... :))

      Jag funderade just på hur andras namnsammansättningar skulle låta.

      /Paula

      Radera
  2. Nu har jag inte mer än en egen, men passar en hund rätt ofta, och jag har alltid båda lösa när vi är ute och promenerar i skogen och stranden osv. För mig funkar det rätt bra att bara kalla "tjeeeejooor!" eller liknande ;) Annars skulle det EnZu (Enya + Zuki)

    SvaraRadera
    Svar

    1. EnZu låter jättebra... :))

      Grejen är att man får med första stavelsen på namnen... Men visst, tjeeeejooor är också bra :))

      Radera
  3. Smart!!
    För mig skulle det blir Sucich, eller det blir svårt men Suchci skulle nog funka.
    /Hälsningar fr Anette, Sue, Chezz & Ciwi

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)
      Man ska inte vara för hungrig bara och tycka om rå fisk... Då kan det börja kurra i magen :)

      SuChCi går ju perfekt att ropa!

      Radera
  4. Clever girl! And that explains why Google Translate wasn't helping me out with "gifali" :)

    When I call Hank in the field I yell, "HAAAANNNKSTA! GAAAAANNNNGSTA!" Hanksta the Gangsta will sometimes actually come, depending on badly he needs carrots...

    The Gårdsbacken Triumvirate! When I saw Lime's paws I felt she would be bigger than Fame, and now she looks to be. All so beautiful. I will still do the Giiiimmmmmiiiieeee! yell on the blog.....

    Kram! K.

    SvaraRadera
    Svar
    1. You were right about Lime's paws and the fact that she has grown up to a Beautiful bitch. She look fine, and she might be a Little bit bigger then her mother...

      Take care!
      /Paula

      Radera
  5. Mycket fiffigt, å jag tror att de alla tre inom kort kommer på det fina tillropet. Jag själv nöjer mig oftast med en vissling eller ropar 'pojkar' vid inkallning i hagen.

    När de står bredvid mig blir det dock ofta 'neandertalarljud som ex: Ssss, Schhhh eller Öhh beroende på vad jag vill. Vid arbete/promenad är det 'tecken/kropps språk' som gäller.

    Ett kommandoord kan ju vara precis vad som helst bara man är konsekvent. Mitt roligaste minne ang just kommando ord är en film jag såg för lääääänge sen, där kommandot för 'avbryt' till en riktigt imponerade vakthund var -STRYKJÄRN! hahahaaa. Vem skulle lista ut det:-)
    Kram på er och 'Gifali' :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)
      Nej, strykjärn skulle förmodligen ha varit bland det sista ord man skulle ha testa, och innan dess har man nog varit uppäten för länge sedan...

      Kram!
      /Paula

      Radera
  6. haha, fiffigt, brukar ropa vovvarna, eller vännerna, eller puckosarna, fast vore roligt med ett extra namn ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!

      Puckosarna var väl inte riktigt snällt... ;)) Fast jag fattar att det inte är något illa ment :))

      Fördelen med ett "samlingsnamn" är att du har en stavelse i från alla namn i det namnet. Dom lyssnar lätt!

      Fantastiskt söt och charmig Podenco ibicenco du har!

      Kram!
      /Paula

      Radera