lördag 2 november 2013

Skurat hönsgården...


När hönsen fått komma in i lagårn för vintern så monterar vi ner hela sommarhönsgården. Mycket på grund av att den skulle braka ihop genom att snön från lagårdstaket rasar ner på hönsgården. Den skulle bli kaffeved i ett nafs och veden ordnar vi på annat sätt... !!!


Här kan ni se hur det ser ut när vi har monterat ner själva hössgården...
Dörren som står öppen är dörren in till det rum där hönsen vistas på sommaren.

Dessutom så håller träramarna som gården är byggd av så mycket bättre om de förvaras inomhus under vintern. När vi monterat ner alla delarna så skottar vi ur alla skit och borstar väggarna inomhus från damm.

Därefter tar jag högtryckstvätten och spolar alla delarna rena och fina.


Här är alla delarna som gården är byggd av, renspolade och fina!


Vi har haft höns i många år på Gårdsbacken och jag har aldrig råkat ut för parasiter, löss eller några sjukdomar överhuvudtaget på våra höns. Jag inbillar mig att det beror på att jag är så noga med att städa rent, först sommargården när hönsen flyttar in och därefter inomhus hönsgården när de istället flyttar ut på våren. Jag använder mig av högtryckstvätt och såpa!!!

Det tar en dag eller två att plocka ner och städa ur hönsgården och jobbet i sig är väl inte så där jätteglamoröst... ;)) Kallt, skitigt, blött och alldeles, alldeles underbart!!!


Inte så där jätteglamoröst kan jag berätta...

Lime är så klart med hela dagen och stjälper till...

Vem bet till exempel tvättsvampen i tusen bitar???


Här är den skyldiga!!!

När hönsgården är nermonterad och hönshuset är storstädat då känns det som att det får bli vinter, nu är det okej om det börjar snöa, nu är det allra mesta klart utomhus... :)) Men i och för sig, så länge snön låter vänta på sig och höstdagarna är fina kan fåren fortsätta att gå ute och beta gräs... Det är bra!!!

Så länge vi har så här fina höstdagar kan fåren fortsätta at gå ute... :))

 
Fortsatt trevlig helg på Er mina vänner!!!



Kontakta Gårdsbacken
gardsbacken@telia.com


2 kommentarer:

  1. Ser härligt ut! :) Hälsningar Åsa.

    SvaraRadera
  2. I got dizzy looking down at your Foppa Crocs!

    I think the most satisfying work is when you go at it with gusto and get all wet and muddy! How funny it looks without the chicken coop there, but as you said the weight of the snow would most likely cave it in.

    It is certain that your critters are so healthy because of how clean you keep their living quarters and also the good food and care. It is a lot of work in autumn and spring, isn't it? As with your sheep, my friends in Germany are still having good weather and their horses are out 24/7 until the weather shifts and they must come in.

    I will hope for your e-mail soon! It may just not work out this time but you know me well now and the mischievous plans I have in my head...

    Stor kramar! K.

    SvaraRadera